Hoitajien motivaation tukeminen ikääntyneiden kaatumisten ehkäisyssä : Learning cafe -menetelmän käyttö
Mielismäki, Elina; Miettinen, Outi; Valo, Riikka (2013)
Mielismäki, Elina
Miettinen, Outi
Valo, Riikka
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817287
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817287
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on osa NÄYTKÖ-projektia, jossa toimijoina ovat Turun kaupungin hyvinvointitoimiala sekä Turun ammattikorkeakoulun hoitotyön koulutusohjelma.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla hoitajien motivaation mahdollisuuksia ja haasteita ikääntyneiden fyysisen aktiivisuuden tukemisessa ja siten kaatumisten ehkäisyssä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa hoitohenkilökunnalle hoitajien omaan kokemukseen perustuvaa tietoa motivoivista seikoista ikääntyneiden kaatumisten ehkäisyssä.
Opinnäytetyö koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja toiminnallisesta osuudesta, joiden tuloksia vertailtiin. Toiminnalliseen osuuteen kutsuttiin Turun kaupungin hyvinvointitoimialan hoitajia (n=5), jotka työskentelevät ikääntyneiden parissa. Toteutuksessa käytettiin learning cafe -menetelmää, jossa hoitajat saivat oman ammattitaitonsa kautta pohtia kaatumisen ehkäisyyn liittyviä tekijöitä pienryhmissä. Menetelmän valintaan vaikutti sen osallistavuus, oman ammattitaidon hyödyntäminen ja kokemusten jakaminen, joiden kautta oman työn arviointi mahdollistui. Näiden tekijöiden on osaltaan katsottu vaikuttavan myös työmotivaatioon. Näin ollen learning cafe -menetelmän katsottiin tarjoavan mahdollisuuden motivoivien asioiden löytämiseksi, ilman että tietoa motivoivista seikoista esitettiin tilaisuuteen kutsutuille hoitajille.
Tulosten vertailussa molemmista nousi vahvasti esiin kuntouttava työote, hyvä perushoito, yleiskunnon, tasapainon ja lihaskunnon ylläpito, ikääntyneen rajoittaminen, oikeiden apuvälineiden ja tekniikoiden käyttö ja niihin saatu koulutus, omatoimisuutta tukeva ja esteetön ympäristö, vuorovaikutus ja hyvä raportointi, kaatumisriskin arviointi sekä ikääntyneen oma motivaatio. Kirjallisuuskatsauksessa tuli hoitajien vastauksia vahvemmin esille ikääntyneen omanarvontunto ja elämänlaatu, sosiaalinen ja emotionaalinen tuki, moniammatillinen yhteistyö, kaatumispelko, potilasohjaus sekä työyhteisön tavoitteellisuus, kehittäminen ja esimiestyö. 
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla hoitajien motivaation mahdollisuuksia ja haasteita ikääntyneiden fyysisen aktiivisuuden tukemisessa ja siten kaatumisten ehkäisyssä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa hoitohenkilökunnalle hoitajien omaan kokemukseen perustuvaa tietoa motivoivista seikoista ikääntyneiden kaatumisten ehkäisyssä.
Opinnäytetyö koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja toiminnallisesta osuudesta, joiden tuloksia vertailtiin. Toiminnalliseen osuuteen kutsuttiin Turun kaupungin hyvinvointitoimialan hoitajia (n=5), jotka työskentelevät ikääntyneiden parissa. Toteutuksessa käytettiin learning cafe -menetelmää, jossa hoitajat saivat oman ammattitaitonsa kautta pohtia kaatumisen ehkäisyyn liittyviä tekijöitä pienryhmissä. Menetelmän valintaan vaikutti sen osallistavuus, oman ammattitaidon hyödyntäminen ja kokemusten jakaminen, joiden kautta oman työn arviointi mahdollistui. Näiden tekijöiden on osaltaan katsottu vaikuttavan myös työmotivaatioon. Näin ollen learning cafe -menetelmän katsottiin tarjoavan mahdollisuuden motivoivien asioiden löytämiseksi, ilman että tietoa motivoivista seikoista esitettiin tilaisuuteen kutsutuille hoitajille.
Tulosten vertailussa molemmista nousi vahvasti esiin kuntouttava työote, hyvä perushoito, yleiskunnon, tasapainon ja lihaskunnon ylläpito, ikääntyneen rajoittaminen, oikeiden apuvälineiden ja tekniikoiden käyttö ja niihin saatu koulutus, omatoimisuutta tukeva ja esteetön ympäristö, vuorovaikutus ja hyvä raportointi, kaatumisriskin arviointi sekä ikääntyneen oma motivaatio. Kirjallisuuskatsauksessa tuli hoitajien vastauksia vahvemmin esille ikääntyneen omanarvontunto ja elämänlaatu, sosiaalinen ja emotionaalinen tuki, moniammatillinen yhteistyö, kaatumispelko, potilasohjaus sekä työyhteisön tavoitteellisuus, kehittäminen ja esimiestyö.
