SOS – Pohjanmaan osahanke: Asiakkaan osallisuuden toteutuminen aikuissosiaalityössä : Osallisuus asiakkaiden ja työntekijöiden kokemana
Mäkinen, Piia (2013)
Mäkinen, Piia
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017475
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017475
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tuottaa SOS – Syrjäytyneestä osalliseksi sosiaalityön keinoin -kehittämishankkeelle tietoa aikuissosiaalityön asiakkaiden osallisuuden toteutumisesta Pohjanmaan alueen sosiaalitoimistoissa. Tavoitteena oli selvittää, miten aikuissosiaalityön asiakkaat itse kokevat osallisuuden toteutumisen ja miten heidän osallisuutensa työntekijöiden näkökulmasta toteutuu.
Tutkimukseni perustuu SOS-hankkeen laatimiin asiakas- ja työntekijätyytyväisyyskyselyihin ja niistä saatuihin vastauksiin. Käyttöön saamani aineisto on SOS-hankkeen Pohjanmaan osa-hankkeen keräämä. Se on kerätty survey-tyyppisesti Pohjanmaan alueen aikuissosiaalityön asiakkailta ja sosiaalitoimistojen työntekijöiltä vuonna 2012. Asiakasvastauksia on 207 ja työntekijävastauksia 37. Tutkimukseni pääpaino on laajemman aineiston analysoinnissa eli asiakasvastauksissa.
Tutkimusmenetelmäni on kvantitatiivinen tutkimus, koska se sopii parhaiten suu-rempia ihmismääriä kartoittaviin tutkimuksiin ja mahdollistaa yleistyksien tekemi-sen havaintoaineistosta. Olen käsitellyt kyselyiden vastaukset SPSS-tilasto-ohjelmalla ja hyödyntänyt siinä muun muassa ristiintaulukoinnin menetelmää selvittääkseni riippuvuuksia eri muuttujien välillä. Keskityin tutkimuksessani selvittämään eri taustamuuttujien vaikutusta osallisuuden kokemiseen; tutkin muun muassa sitä, kuinka osallisuuden toteutuminen koetaan eri-ikäisten keskuudessa. Tilastolliset merkitsevyydet olen testannut Khiin neliö -testillä. Tulokset on esitetty pääosin numeraalisessa muodossa.
Tutkimukseni mukaan asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä aikuissosiaalityössä saamaansa palveluun, mutta heidän osallisuutensa toteutumisessa on vielä puutteita. Asiakkaat eivät saa riittävästi tietoa palveluista, mikä yhtenä tekijänä vaikeuttaa asiakkaan mahdollisuuksia osallistua palveluprosessiin. Myös työntekijät kokevat, että asiakkaat saavat hyvää palvelua, mutta heidän äänensä ei kuitenkaan kuulu tarpeeksi.
Tutkimukseni perustuu SOS-hankkeen laatimiin asiakas- ja työntekijätyytyväisyyskyselyihin ja niistä saatuihin vastauksiin. Käyttöön saamani aineisto on SOS-hankkeen Pohjanmaan osa-hankkeen keräämä. Se on kerätty survey-tyyppisesti Pohjanmaan alueen aikuissosiaalityön asiakkailta ja sosiaalitoimistojen työntekijöiltä vuonna 2012. Asiakasvastauksia on 207 ja työntekijävastauksia 37. Tutkimukseni pääpaino on laajemman aineiston analysoinnissa eli asiakasvastauksissa.
Tutkimusmenetelmäni on kvantitatiivinen tutkimus, koska se sopii parhaiten suu-rempia ihmismääriä kartoittaviin tutkimuksiin ja mahdollistaa yleistyksien tekemi-sen havaintoaineistosta. Olen käsitellyt kyselyiden vastaukset SPSS-tilasto-ohjelmalla ja hyödyntänyt siinä muun muassa ristiintaulukoinnin menetelmää selvittääkseni riippuvuuksia eri muuttujien välillä. Keskityin tutkimuksessani selvittämään eri taustamuuttujien vaikutusta osallisuuden kokemiseen; tutkin muun muassa sitä, kuinka osallisuuden toteutuminen koetaan eri-ikäisten keskuudessa. Tilastolliset merkitsevyydet olen testannut Khiin neliö -testillä. Tulokset on esitetty pääosin numeraalisessa muodossa.
Tutkimukseni mukaan asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä aikuissosiaalityössä saamaansa palveluun, mutta heidän osallisuutensa toteutumisessa on vielä puutteita. Asiakkaat eivät saa riittävästi tietoa palveluista, mikä yhtenä tekijänä vaikeuttaa asiakkaan mahdollisuuksia osallistua palveluprosessiin. Myös työntekijät kokevat, että asiakkaat saavat hyvää palvelua, mutta heidän äänensä ei kuitenkaan kuulu tarpeeksi.