Virtualisointi tietoverkkotekniikan opetusympäristössä
Tulla, Jarno (2009)
Tulla, Jarno
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168081
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168081
Tiivistelmä
Jyväskylän ammattikorkeakoululle tehdyssä opinnäytetyössä tutkittiin virtualisointia ratkaisuna kehittää tietoverkkoalan opetusympäristöä. Tavoitteena oli selvittää missä kohteissa virtualisointia voidaan käyttää opetusympäristössä ja millaisia teknisiä ratkaisuja on käytettävissä. Tutkittiin voidaanko virtualisoinnin mahdollistamia hyötyjä, kuten laiteresurssien parempi hyödyntäminen, saavuttaa opetusympäristössä. Selvitettiin mitä haasteita virtualisointi voi aiheuttaa tietoverkon suunnittelulle ja millaisia ratkaisuja tietoverkossa voidaan käyttää. Opinnäytetyössä esitellään
virtualisointiratkaisuja virtuaalikoneiden ja virtuaalisen lähiverkon osalta. Selvittiin myös miten näitä ratkaisuja voidaan soveltaa opetusympäristössä ja toteutetaan testiympäristö, joka hyödyntää näitä ratkaisuja. Virtualisoinnin hyödyntämistä testattiin Cisco Network Academy -opintoihin kuuluvassa Eagle Server-ympäristössä.
Toteutettiin VMwaren virtualisointisovelluksia käyttäen ympäristö, jossa palvelin ja host-koneet ovat samassa fyysisessä koneessa virtuaalikoneina. Tietoverkko suunniteltiin kuitenkin vastaamaan tilannetta, jossa host-koneet ovat alkuperäisen Eagle Server- topologian mukaisesti erillä toisistaan.
Tuloksena oli oikea harjoitusympäristö, joka toteutettiin virtualisointia hyödyntäen. Käytännön toteutuksessa käytetyt tekniset ratkaisut oli valittu testiympäristön mukaan, mutta ympäristö osoitti kuitenkin konseptin toimivuuden. Virtualisointi tuo selkeitä hyötyjä verkko-opetusympäristössä
etenkin virtuaalikoneiden käytön osalta. Suurin hyöty saavutetaan käytön joustavuudessa. Virtuaalikoneita voidaan luoda valmiiksi eri tarkoituksiin ja ottaa nopeasti käyttöön ja muokata
vapaasti ilman riskejä. Testiympäristö osoitti myös että virtualisoinnilla voidaan luoda
opintojaksojen harjoitustöiden tekemiseen kokoonpano, jota on helppo siirtää tarvittaessa, hallita ja ylläpitää. Kehittämällä ympäristöä voidaan siihen lisätä virtuaalikoneita ja muuta toiminnallisuutta kattamaan useampien opintojaksojen tarpeita Cisco Network Academy -opintojen ulkopuoleltakin. Verkon aktiivilaitteiden osalta ei virtualisointia voida täysin hyödyntää laitemäärän pienentämiseen, koska se vaikuttaisi laitteilla tehtävien harjoitustöiden suorittamiseen.
virtualisointiratkaisuja virtuaalikoneiden ja virtuaalisen lähiverkon osalta. Selvittiin myös miten näitä ratkaisuja voidaan soveltaa opetusympäristössä ja toteutetaan testiympäristö, joka hyödyntää näitä ratkaisuja. Virtualisoinnin hyödyntämistä testattiin Cisco Network Academy -opintoihin kuuluvassa Eagle Server-ympäristössä.
Toteutettiin VMwaren virtualisointisovelluksia käyttäen ympäristö, jossa palvelin ja host-koneet ovat samassa fyysisessä koneessa virtuaalikoneina. Tietoverkko suunniteltiin kuitenkin vastaamaan tilannetta, jossa host-koneet ovat alkuperäisen Eagle Server- topologian mukaisesti erillä toisistaan.
Tuloksena oli oikea harjoitusympäristö, joka toteutettiin virtualisointia hyödyntäen. Käytännön toteutuksessa käytetyt tekniset ratkaisut oli valittu testiympäristön mukaan, mutta ympäristö osoitti kuitenkin konseptin toimivuuden. Virtualisointi tuo selkeitä hyötyjä verkko-opetusympäristössä
etenkin virtuaalikoneiden käytön osalta. Suurin hyöty saavutetaan käytön joustavuudessa. Virtuaalikoneita voidaan luoda valmiiksi eri tarkoituksiin ja ottaa nopeasti käyttöön ja muokata
vapaasti ilman riskejä. Testiympäristö osoitti myös että virtualisoinnilla voidaan luoda
opintojaksojen harjoitustöiden tekemiseen kokoonpano, jota on helppo siirtää tarvittaessa, hallita ja ylläpitää. Kehittämällä ympäristöä voidaan siihen lisätä virtuaalikoneita ja muuta toiminnallisuutta kattamaan useampien opintojaksojen tarpeita Cisco Network Academy -opintojen ulkopuoleltakin. Verkon aktiivilaitteiden osalta ei virtualisointia voida täysin hyödyntää laitemäärän pienentämiseen, koska se vaikuttaisi laitteilla tehtävien harjoitustöiden suorittamiseen.