Pesäpalloseurojen tekemät koulukäynnit : Kolmen seuran koulukäyntien toteutus ja kokemukset niistä
Korkalainen, Reetta-Mari (2013)
Korkalainen, Reetta-Mari
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017554
Tiivistelmä
Suomalaisten kansalaistoiminta painottuu erilaisiin liikunta- ja urheilujärjestöihin. Seurat ja yhdistykset liikuttavat suomalaisia ja ovat ottaneet vastuun erilaisten liikuntapalveluiden ja monipuolisen toiminnan tarjoamisesta kaikille ikäluokille. Lajien ja seurojen välinen kilpailu on kovaa, koska tarjontaa on paljon. Valtakunnallisella tasolla lajiliitot ja paikallisella tasolla urheiluseurat joutuvat jatkuvasti kehittämään toimintaansa, jotta lajin suosio ei laskisi.
Pesäpalloliitto ja sitä kautta paikalliset pesäpalloseurat toteuttavat koulukäyntejä markkinoidakseen pesäpallokoulua sekä seuran toimintaa. Koulukäyntejä halutaan kehittää ja parantaa toimivammiksi kokonaisuuksiksi. Tässä opinnäytetyössä tutkin kolmella eri paikkakunnalla miten seurat toteuttavat koulukäyntejä ja millaisia kokemuksia koulukäynneistä on niiden toteuttajilla ja opettajilla, jotka ovat olleet mukana seuraamassa koulukäyntiä. Kokemusten pohjalta käyntien toteuttajat ja opettajat pohtivat kuinka koulukäyntejä voitaisiin kehittää. Aineisto on kerätty opettajia sekä koulukäyntien toteuttajia haastat-telemalla.
Pesäpalloseurojen toiminnallinen tapa toteuttaa koulukäyntejä on melko uusi ja se nähdään erinomaisena tapana tuoda lajia esille. Toiminnallisuus on etenkin oppilaille mielekästä ja myös opettajat saavat uusia välineitä omaan työhönsä. Haastatteluista käy ilmi, että koulukäynnit ja muu yhteistyö seurojen ja koulu-jen välillä on toivottua, sille nähdään tarvetta ja yhteistyötä halutaan kehittää.
Pesäpalloliitto ja sitä kautta paikalliset pesäpalloseurat toteuttavat koulukäyntejä markkinoidakseen pesäpallokoulua sekä seuran toimintaa. Koulukäyntejä halutaan kehittää ja parantaa toimivammiksi kokonaisuuksiksi. Tässä opinnäytetyössä tutkin kolmella eri paikkakunnalla miten seurat toteuttavat koulukäyntejä ja millaisia kokemuksia koulukäynneistä on niiden toteuttajilla ja opettajilla, jotka ovat olleet mukana seuraamassa koulukäyntiä. Kokemusten pohjalta käyntien toteuttajat ja opettajat pohtivat kuinka koulukäyntejä voitaisiin kehittää. Aineisto on kerätty opettajia sekä koulukäyntien toteuttajia haastat-telemalla.
Pesäpalloseurojen toiminnallinen tapa toteuttaa koulukäyntejä on melko uusi ja se nähdään erinomaisena tapana tuoda lajia esille. Toiminnallisuus on etenkin oppilaille mielekästä ja myös opettajat saavat uusia välineitä omaan työhönsä. Haastatteluista käy ilmi, että koulukäynnit ja muu yhteistyö seurojen ja koulu-jen välillä on toivottua, sille nähdään tarvetta ja yhteistyötä halutaan kehittää.