Yritystoimintalähtöisen koulutusmallin kehittäminen : Case Himos oppimisympäristö
Porki, Ari (2013)
Porki, Ari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217829
Tiivistelmä
Kilpailukyvyn edistämiseen ammatillisessa koulutuksessa vastataan oppimisympäristöjä kehittämällä. Tärkeänä kehittämistavoitteena on luoda oppimisympäristöjä, joissa
hankitaan työelämän tarvitsemaa ammatillista osaamista ja edistetään oppimisvalmiuksiltaan erilaisten opiskelijoiden oppimista. Jyväskylän koulutuskuntayhtymään kuuluva Jämsän ammattiopisto on toteuttanut kehittämistavoitetta Himos oppimisympäristössä vuodesta 2010 alkaen. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli nostaa esille oppimisympäristön tärkeimmät kehittämiskohteet ja tuottaa niihin ehdotuksia, joilla toiminnan laatua voidaan edelleen tulevaisuudessa parantaa.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus ja lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Menetelminä kehittämistyössä olivat haastattelut, kirjallisuuskatsaus ja osallistuva havainnointi. Teoreettisena viitekehyksenä kehittämistyössä oli Michael Porterin kilpailustrategiateoria. Kilpailustrategiateoria on viitekehys, joka kertoo, kuinka organisaatiot voivat löytää oman erityisen asemansa, kilpailuedun ja menestyvän toimintastrategian. Erityisesti nostettiin esille differointi. Se tarkoittaa oman tuotteen tai palvelun erilaistamista niin, että se poikkeaa muista markkinoilla olevista samaa kohderyhmää tavoittelevista tuotteista tai palveluista.
Tärkeimmät Himos oppimisympäristön kokonaisuuden kehittämiskohteet olivat työelämäpedagogiikka, Nuori yrittäjä -toiminnan aloittaminen ja henkilöstön osaamisen kehittäminen oppimisympäristössä toimimiseen. Kehittämisen osa-alueita käsiteltiin teoreettiseen viitekehykseen ja kirjallisuuslähteisiin peilaten oppimisympäristön kokonaisuuden näkökulmasta. Keskeisenä kehittämisehdotuksena oli, että Himos oppimisympäristön toiminta muutetaan kokonaisuudessaan Nuori Yrittäjä -ohjelman mukaiseksi. Lisäksi esitettiin verkostoituneen kulttuurin mallin ja integratiivisen pedagogiikan periaatetta koko Jämsän ammattiopistoon. Muutokset vaativat erilaista henkilöstön osaamisen kehittämistä. Johtopäätös oli, että Himos oppimisympäristö hyvin toimiessaan parantaa Jämsän ammattiopiston kilpailukykyä ja sillä on kehittyessään mahdollisuus koko seutukunnankin kilpailuedun edistämiseen.
hankitaan työelämän tarvitsemaa ammatillista osaamista ja edistetään oppimisvalmiuksiltaan erilaisten opiskelijoiden oppimista. Jyväskylän koulutuskuntayhtymään kuuluva Jämsän ammattiopisto on toteuttanut kehittämistavoitetta Himos oppimisympäristössä vuodesta 2010 alkaen. Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli nostaa esille oppimisympäristön tärkeimmät kehittämiskohteet ja tuottaa niihin ehdotuksia, joilla toiminnan laatua voidaan edelleen tulevaisuudessa parantaa.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen tutkimus ja lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Menetelminä kehittämistyössä olivat haastattelut, kirjallisuuskatsaus ja osallistuva havainnointi. Teoreettisena viitekehyksenä kehittämistyössä oli Michael Porterin kilpailustrategiateoria. Kilpailustrategiateoria on viitekehys, joka kertoo, kuinka organisaatiot voivat löytää oman erityisen asemansa, kilpailuedun ja menestyvän toimintastrategian. Erityisesti nostettiin esille differointi. Se tarkoittaa oman tuotteen tai palvelun erilaistamista niin, että se poikkeaa muista markkinoilla olevista samaa kohderyhmää tavoittelevista tuotteista tai palveluista.
Tärkeimmät Himos oppimisympäristön kokonaisuuden kehittämiskohteet olivat työelämäpedagogiikka, Nuori yrittäjä -toiminnan aloittaminen ja henkilöstön osaamisen kehittäminen oppimisympäristössä toimimiseen. Kehittämisen osa-alueita käsiteltiin teoreettiseen viitekehykseen ja kirjallisuuslähteisiin peilaten oppimisympäristön kokonaisuuden näkökulmasta. Keskeisenä kehittämisehdotuksena oli, että Himos oppimisympäristön toiminta muutetaan kokonaisuudessaan Nuori Yrittäjä -ohjelman mukaiseksi. Lisäksi esitettiin verkostoituneen kulttuurin mallin ja integratiivisen pedagogiikan periaatetta koko Jämsän ammattiopistoon. Muutokset vaativat erilaista henkilöstön osaamisen kehittämistä. Johtopäätös oli, että Himos oppimisympäristö hyvin toimiessaan parantaa Jämsän ammattiopiston kilpailukykyä ja sillä on kehittyessään mahdollisuus koko seutukunnankin kilpailuedun edistämiseen.