Myyntityön suunnittelu ja toteuma : Case Ykköstoimisto Oy, Kesäkuu 2013
Koskinen, Iiro (2013)
Lataukset:
Koskinen, Iiro
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112417956
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112417956
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia myyntityön suunnittelua, toteumaa ja ennustettavuutta. Tutkimusta tehdään yhden yksittäisen myyntialalla toimivan myyjän näkökulmasta.
Tutkimusongelmana on kuinka yksittäinen myyjä voi parantaa työnsä suunnittelua ja ennustettavuutta ja onko tästä myyntityön suunnittelusta hyötyä myyjän joka päivittäi-sessä työskentelyssä.
Tutkimuksessa yhdistetään teoriatutkielmaa ja myyjän henkilökohtaisesti omassa myyn-tityössään keräämää empiiristä materiaalia. Ensin on kerätty aiheesta kattavasti teoriaa, sitten otettu teoriaa mukaan käytäntöön ja lopuksi pohditaan teorian käytäntöön otet-tavuutta ja paikkansa pitävyyttä tässä myyntityössä.
Itse tutkimus on toteutettu yhden kuukauden aikana; kesäkuussa 2013. Tutkimus ai-neiston työntekijä on kerännyt tämän kuukauden aikana työssään.
Tämä opinnäytetyö koostuu kolmesta osuudesta: teoriasta, tutkimuksesta sekä yhteen-vedosta ja pohdinnasta. Työn teoreettinen viitekehys keskittyy myyntiprosessiin ja eri-tyisesti sitä kuvaavaan suppilomalliin. Myyntiprosessin ja samalla suppilomallin erivaiheet tuodaan selkeästi esille lukijalle helposti ymmärrettävällä tavalla.
Työssä selvisi, etteivät teoria tiedot täysin vastanneet käytännössä saatuja tuloksia. Syitä tähän pohtiessa todettiin kyseisen kuukauden ja muutenkin ajankohdan olleen yleisesti-kin poikkeava verrattuna keskiverto kuukauteen. Työssä kuitenkin korostetaan suunnit-telun tärkeyttä.
Tutkimusongelmana on kuinka yksittäinen myyjä voi parantaa työnsä suunnittelua ja ennustettavuutta ja onko tästä myyntityön suunnittelusta hyötyä myyjän joka päivittäi-sessä työskentelyssä.
Tutkimuksessa yhdistetään teoriatutkielmaa ja myyjän henkilökohtaisesti omassa myyn-tityössään keräämää empiiristä materiaalia. Ensin on kerätty aiheesta kattavasti teoriaa, sitten otettu teoriaa mukaan käytäntöön ja lopuksi pohditaan teorian käytäntöön otet-tavuutta ja paikkansa pitävyyttä tässä myyntityössä.
Itse tutkimus on toteutettu yhden kuukauden aikana; kesäkuussa 2013. Tutkimus ai-neiston työntekijä on kerännyt tämän kuukauden aikana työssään.
Tämä opinnäytetyö koostuu kolmesta osuudesta: teoriasta, tutkimuksesta sekä yhteen-vedosta ja pohdinnasta. Työn teoreettinen viitekehys keskittyy myyntiprosessiin ja eri-tyisesti sitä kuvaavaan suppilomalliin. Myyntiprosessin ja samalla suppilomallin erivaiheet tuodaan selkeästi esille lukijalle helposti ymmärrettävällä tavalla.
Työssä selvisi, etteivät teoria tiedot täysin vastanneet käytännössä saatuja tuloksia. Syitä tähän pohtiessa todettiin kyseisen kuukauden ja muutenkin ajankohdan olleen yleisesti-kin poikkeava verrattuna keskiverto kuukauteen. Työssä kuitenkin korostetaan suunnit-telun tärkeyttä.