Uusien projektinhallinta- ja kommunikaatiotyökalujen käyttöönotto HAAGA-HELIAssa – ratkaisu ryhmätöiden ongelmiin
Soinoja, Sari (2013)
Soinoja, Sari
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112417920
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112417920
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona HAAGA-HELIAn Tietohallintopalveluille. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia käytännön haasteita opiskelijat kokevat ryhmätöitä tehdessään sekä millaisia ratkaisuja HAAGA-HELIAssa syyslukukaudella 2013 opiskelijoiden ja opettajien käyttöön otetut uudet projektinhallinta- ja kommunikaatiotyökalut voivat tuoda näihin haasteisiin. Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin HAAGA-HELIAn johdon assistenttityön ja kielten koulutusohjelman opiskelijat.
Opinnäytetyössä käytettiin viitekehyksenä palvelumuotoilun teoriaa. Raportissa on analysoitu, millainen organisaatio HAAGA-HELIA on palveluntarjoajana. Asiakasymmärryksen saavuttamiseksi haastateltiin opiskelijoita heidän kokemuksistaan ryhmätöiden tekemisestä ja määriteltiin, mistä elementeistä kohderyhmän arvot muodostuvat tarjottavan palvelun suhteen.
Työssä testattiin Microsoft Office 365 -palvelua ja Lynciä tarkoituksena kartoittaa ominaisuuksia, joita voisi hyödyntää ryhmätöiden projektinhallinnassa. Haastattelujen ja testauksen tulosten perusteella ideoitiin ratkaisuja, jotka helpottavat opiskelijoiden ryhmätöiden tekoa. Opinnäytetyöprosessiin kuului osallistuminen tiedotustilaisuuden pitämiseen em. ohjelmien lanseerauksesta sekä koulutustilaisuudet ohjelmien käytöstä sekä opiskelijoille että opettajille. Lisäksi opiskelijoille ja opettajille kirjoitettiin suomen- ja englanninkieliset käyttöohjeet ryhmäsivujen luonnista SharePointissa.
Haastattelujen perusteella opiskelijat kokivat ryhmätöiden teossa kaikkein haastavimmaksi aikataulujen yhteensovittamisen. Lisäksi haastatteluista kävi ilmi, ettei opiskelijoilla ollut yhtenäisiä käytäntöjä esimerkiksi tiedostojen tallennukseen ja jakamiseen. Uusien työkalujen käyttömahdollisuuksista löytyi ratkaisuja sekä aikataulutusongelmiin että tiedostojen hallinnointiin.
Opinnäytetyössä käytettiin viitekehyksenä palvelumuotoilun teoriaa. Raportissa on analysoitu, millainen organisaatio HAAGA-HELIA on palveluntarjoajana. Asiakasymmärryksen saavuttamiseksi haastateltiin opiskelijoita heidän kokemuksistaan ryhmätöiden tekemisestä ja määriteltiin, mistä elementeistä kohderyhmän arvot muodostuvat tarjottavan palvelun suhteen.
Työssä testattiin Microsoft Office 365 -palvelua ja Lynciä tarkoituksena kartoittaa ominaisuuksia, joita voisi hyödyntää ryhmätöiden projektinhallinnassa. Haastattelujen ja testauksen tulosten perusteella ideoitiin ratkaisuja, jotka helpottavat opiskelijoiden ryhmätöiden tekoa. Opinnäytetyöprosessiin kuului osallistuminen tiedotustilaisuuden pitämiseen em. ohjelmien lanseerauksesta sekä koulutustilaisuudet ohjelmien käytöstä sekä opiskelijoille että opettajille. Lisäksi opiskelijoille ja opettajille kirjoitettiin suomen- ja englanninkieliset käyttöohjeet ryhmäsivujen luonnista SharePointissa.
Haastattelujen perusteella opiskelijat kokivat ryhmätöiden teossa kaikkein haastavimmaksi aikataulujen yhteensovittamisen. Lisäksi haastatteluista kävi ilmi, ettei opiskelijoilla ollut yhtenäisiä käytäntöjä esimerkiksi tiedostojen tallennukseen ja jakamiseen. Uusien työkalujen käyttömahdollisuuksista löytyi ratkaisuja sekä aikataulutusongelmiin että tiedostojen hallinnointiin.