Yhteistyön luominen PartyLite Oy:n ja ravintola Kynsilaukan välille
Erho, Satu (2013)
Erho, Satu
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112417942
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112417942
Tiivistelmä
Tämän opinnäyteyön toimeksiantaja on kynttilöitä, somisteita ja tuoksuja myyvä Party-Lite Oy. Työ on produktityyppinen ja sen tavoitteena on saada PartyLite Oy:lle enem-män näkyvyyttä kuluttajien keskuudessa. Työn produktina on yhteistyö PartyLite Oy:n ja ravintola Kynsilaukan välillä. Produktin tavoitteena on tehdä PartyLite tunnetuksi Kynsilaukan asiakkaiden keskuudessa.
PartyLite Oy on suoramyyntiyritys. Suoramyynti on tuotteiden myyntiä suoraan kulut-tajalle muualla kuin kiinteissä liiketiloissa, esimerkiksi kuluttajien kodeissa. Sen muotona PartyLite Oy:ssä käytetään verkostomarkkinointia, jolla tarkoitetaan yrityksen orga-nisaatiorakennetta ja jälleenmyyjien palkkioiden muodostumista. Verkostomarkkinoin-nissa pyritään tuotteiden myynnin lisäksi hankkimaan lisää myyjiä organisaatioon spon-soroimalla. Sponsoroinnilla tarkoitetaan uuden myyjän rekrytoimista, kouluttamista, mo-tivoimista ja muutenkin avustamista.
PartyLite Oy:n ja Kynsilaukan välinen yhteistyö on fyysistä tuotesijoittelua, jossa ravin-tola saa ilmaiseksi somisteita ja kynttilöitä esille laitettavaksi ja PartyLite näin näkyvyyttä. Perinteisesti tuotesijoittelu tarkoittaa tuotteen tai palvelun sijoittamista johonkin mediaan niin, että se yhdistyy tarinaan tai muuhun sisältöön eikä ole siitä erillinen mai-nos. Fyysisessä tuotesijoittelussa tuote sijoitetaan ei-myymälä ympäristöön, kuten ravin-tolaan. Tällöin kuluttajat pystyvät fyysisesti tutkimaan, arvioimaan ja kokemaan tuotteet.
Yhteistyö toteutettiin syksyllä 2013. Kun PartyLite Oy:n tuotteilla oli kaksi viikkoa so-mistettu ravintolaa, selvitettiin tuloksia. Tuotteet olivat herättäneet huomiota asiakkaiden keskuudessa ja yrityksen nimi oli tullut esille, vaikka kuvastoja meni vain muutama. Opinnäytetyön tavoite saada PartyLite Oy:lle lisää näkyvyyttä kuluttajien keskuudessa siis onnistui. Yritykset jatkoivat vielä yhteistyötä ja se oli PartyLite Oy:lle kannattavaa, sillä suurin kulu yhteistyöstä, eli somisteet, olivat jo ravintolassa.
PartyLite Oy on suoramyyntiyritys. Suoramyynti on tuotteiden myyntiä suoraan kulut-tajalle muualla kuin kiinteissä liiketiloissa, esimerkiksi kuluttajien kodeissa. Sen muotona PartyLite Oy:ssä käytetään verkostomarkkinointia, jolla tarkoitetaan yrityksen orga-nisaatiorakennetta ja jälleenmyyjien palkkioiden muodostumista. Verkostomarkkinoin-nissa pyritään tuotteiden myynnin lisäksi hankkimaan lisää myyjiä organisaatioon spon-soroimalla. Sponsoroinnilla tarkoitetaan uuden myyjän rekrytoimista, kouluttamista, mo-tivoimista ja muutenkin avustamista.
PartyLite Oy:n ja Kynsilaukan välinen yhteistyö on fyysistä tuotesijoittelua, jossa ravin-tola saa ilmaiseksi somisteita ja kynttilöitä esille laitettavaksi ja PartyLite näin näkyvyyttä. Perinteisesti tuotesijoittelu tarkoittaa tuotteen tai palvelun sijoittamista johonkin mediaan niin, että se yhdistyy tarinaan tai muuhun sisältöön eikä ole siitä erillinen mai-nos. Fyysisessä tuotesijoittelussa tuote sijoitetaan ei-myymälä ympäristöön, kuten ravin-tolaan. Tällöin kuluttajat pystyvät fyysisesti tutkimaan, arvioimaan ja kokemaan tuotteet.
Yhteistyö toteutettiin syksyllä 2013. Kun PartyLite Oy:n tuotteilla oli kaksi viikkoa so-mistettu ravintolaa, selvitettiin tuloksia. Tuotteet olivat herättäneet huomiota asiakkaiden keskuudessa ja yrityksen nimi oli tullut esille, vaikka kuvastoja meni vain muutama. Opinnäytetyön tavoite saada PartyLite Oy:lle lisää näkyvyyttä kuluttajien keskuudessa siis onnistui. Yritykset jatkoivat vielä yhteistyötä ja se oli PartyLite Oy:lle kannattavaa, sillä suurin kulu yhteistyöstä, eli somisteet, olivat jo ravintolassa.