Markkinointisuunnitelma Suokari Oy
Väisänen, Mirva (2013)
Väisänen, Mirva
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111016797
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111016797
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on varsinaissuomalainen kuljetusalan yritys Suokari Oy. Yritys on erikoistunut raakakivien kuljettamiseen sekä tilausajokuljetuksiin. Nykyiset markkinointitoimet ovat vähäisiä ja toimintaa leimaa suunnitelmallisuuden puute. Yritys menestyy yrittäjäpersoonan sekä hyvän verkostoitumisen vuoksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli laatia Suokari Oy:lle markkinointisuunnitelma, joka käynnistää yrityksen markkinoinnin sekä tukee tulevaisuuden kehitystä.
Nykyaikainen markkinointi korostaa suhdenäkökulmaa eli markkinointi on sekä myyjän, että asiakkaan molemminpuolista arvon lisääntymistä. Markkinoinnissa johdetaan verkostosuhteita haluttujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Erityisesti palvelualoilla sisäinen markkinointi korostuu, koska hiljaista tietoa on paljon ja sitä on saatava yrityksen käyttöön jatkossakin. Markkinointi siis kuuluu koko organisaatiolle, eikä vain tietyille markkinoinnin osaajille.
Asiakkaat ostavat palvelun aikaansaamia hyötyjä, joten palvelu on erityisesti nähtävä vuorovaikutusprosessina. Palveluiden ominaispiirteitä ovat lisäksi muun muassa aineettomuus, tuotannon ja kulutuksen samanaikaisuus sekä heterogeenisyys. Palveluiden ominaispiirteistä johtuen, asiakas kuluttaa koko palveluprosessia eikä lopputuotetta. Palvelun laadun kokeminen liittyy tiukasti palvelun prosessiluonteeseen. Asiakkaille voidaan tarjota palvelupaketteja, joissa ydinpalveluun liitetään lisäpalveluita.
Markkinoinnin suunnittelua on pitkäjänteinen strateginen suunnittelu sekä lyhyen aikavälin operatiivinen suunnittelu. Markkinointisuunnitelman luomisen voi jakaa seitsemään eri vaiheeseen, jotka ovat lähtökohtien analysointi, strategian luominen, tavoitteiden asettaminen, markkinoinnin toimintaohjelman luominen, aikataulun ja budjetin suunnitteleminen, markkinoinnin toteuttaminen sekä tulosten seuranta.
Markkinointisuunnitelma laadittiin apuna käyttäen yllä mainittua markkinoinnin suunnittelun prosessimallia. Suunnittelu aloitettiin lähtökohta-analyyseista jatkaen strategian luomiseen. Suokari Oy:lle määritettiin markkinoinnin tavoitteet ja toimintaohjelma. Myös pohdittiin budjetointia, aikataulutusta sekä markkinoinnin seurantaa.
Nykyaikainen markkinointi korostaa suhdenäkökulmaa eli markkinointi on sekä myyjän, että asiakkaan molemminpuolista arvon lisääntymistä. Markkinoinnissa johdetaan verkostosuhteita haluttujen tavoitteiden saavuttamiseksi. Erityisesti palvelualoilla sisäinen markkinointi korostuu, koska hiljaista tietoa on paljon ja sitä on saatava yrityksen käyttöön jatkossakin. Markkinointi siis kuuluu koko organisaatiolle, eikä vain tietyille markkinoinnin osaajille.
Asiakkaat ostavat palvelun aikaansaamia hyötyjä, joten palvelu on erityisesti nähtävä vuorovaikutusprosessina. Palveluiden ominaispiirteitä ovat lisäksi muun muassa aineettomuus, tuotannon ja kulutuksen samanaikaisuus sekä heterogeenisyys. Palveluiden ominaispiirteistä johtuen, asiakas kuluttaa koko palveluprosessia eikä lopputuotetta. Palvelun laadun kokeminen liittyy tiukasti palvelun prosessiluonteeseen. Asiakkaille voidaan tarjota palvelupaketteja, joissa ydinpalveluun liitetään lisäpalveluita.
Markkinoinnin suunnittelua on pitkäjänteinen strateginen suunnittelu sekä lyhyen aikavälin operatiivinen suunnittelu. Markkinointisuunnitelman luomisen voi jakaa seitsemään eri vaiheeseen, jotka ovat lähtökohtien analysointi, strategian luominen, tavoitteiden asettaminen, markkinoinnin toimintaohjelman luominen, aikataulun ja budjetin suunnitteleminen, markkinoinnin toteuttaminen sekä tulosten seuranta.
Markkinointisuunnitelma laadittiin apuna käyttäen yllä mainittua markkinoinnin suunnittelun prosessimallia. Suunnittelu aloitettiin lähtökohta-analyyseista jatkaen strategian luomiseen. Suokari Oy:lle määritettiin markkinoinnin tavoitteet ja toimintaohjelma. Myös pohdittiin budjetointia, aikataulutusta sekä markkinoinnin seurantaa.