Lapsilähtöisyyden lisääminen päiväkoti Muksulanmäessä : lasten osallistaminen toiminnan suunnitteluun
Saarenmaa, Minna (2013)
Saarenmaa, Minna
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112417908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112417908
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää Muksulanmäen päiväkodin Herukka- ja Eskariryhmän lasten mielipiteitä ja toiveita päiväkodin toiminnasta. Tavoitteena on lisätä lapsilähtöisyyttä päiväkodissa osallistamalla lapset sen toiminnan suunnitteluun. Tutkimuksen teoriapohja koostuu lapsilähtöisyydestä, lasten osallisuudesta ja varhaiskasvatusta määrittävistä säädöksistä.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja menetelmänä on käytetty haastattelua. Haastattelut on toteutettu pelin muodossa. Tutkimuskysymyksiä ovat mitä mieltä lapset ovat päiväkodin toiminnasta ja mitä lapset haluaisivat tehdä tulevaisuudessa päiväkodissa. Kysymyksissä päiväkodin toiminta on jaettu vielä kuuteen eri osa-alueeseen: liikunta, musiikki, kädentaidot, metsämörri -toiminta, leikki ja retket. Haastatellut lapset olivat 4-7-vuotiaita.
Tutkimuksen tulosten mukaan lapset yhdistelevät mieluusti erilaisia toimintoja keskenään ja etenkin liikunta mainitaan pidettynä asiana useammassa eri tutkimuksen osa-alueessa. Ei- pidettyjä asioita kysyttäessä osa-alueissa korostuu erilainen kiusaaminen ja häiriköinti. Tuloksista ilmenee, että päiväkodissa on jo paljon toimintaa mistä lapset pitävät. Haastatellut lapset mainitsevat vastauksissa enemmän asioita joista he pitävät kuin niitä joista he eivät pidä. Lisäksi lasten toiveissa on paljon sellaisia asioita mistä he jo pitävät päiväkodin nykyisessä toiminnassa.
Tutkimuksen tulokset on tarkoitus huomioida päiväkodissa sekä koko toimintakauden suunnittelussa että haastatteluun osallistuneiden lapsien ryhmissä. Tutkimuksessa käytettyä peliä voi myös hyödyntää tulevaisuudessa sellaisenaan tai sen kysymyksiä voi muokata tarpeen mukaan.
Tutkimus on laadullinen tutkimus ja menetelmänä on käytetty haastattelua. Haastattelut on toteutettu pelin muodossa. Tutkimuskysymyksiä ovat mitä mieltä lapset ovat päiväkodin toiminnasta ja mitä lapset haluaisivat tehdä tulevaisuudessa päiväkodissa. Kysymyksissä päiväkodin toiminta on jaettu vielä kuuteen eri osa-alueeseen: liikunta, musiikki, kädentaidot, metsämörri -toiminta, leikki ja retket. Haastatellut lapset olivat 4-7-vuotiaita.
Tutkimuksen tulosten mukaan lapset yhdistelevät mieluusti erilaisia toimintoja keskenään ja etenkin liikunta mainitaan pidettynä asiana useammassa eri tutkimuksen osa-alueessa. Ei- pidettyjä asioita kysyttäessä osa-alueissa korostuu erilainen kiusaaminen ja häiriköinti. Tuloksista ilmenee, että päiväkodissa on jo paljon toimintaa mistä lapset pitävät. Haastatellut lapset mainitsevat vastauksissa enemmän asioita joista he pitävät kuin niitä joista he eivät pidä. Lisäksi lasten toiveissa on paljon sellaisia asioita mistä he jo pitävät päiväkodin nykyisessä toiminnassa.
Tutkimuksen tulokset on tarkoitus huomioida päiväkodissa sekä koko toimintakauden suunnittelussa että haastatteluun osallistuneiden lapsien ryhmissä. Tutkimuksessa käytettyä peliä voi myös hyödyntää tulevaisuudessa sellaisenaan tai sen kysymyksiä voi muokata tarpeen mukaan.