Hyvinvointiteknologia sydänpotilaan hoidossa : hoitohenkilökunnan tarpeet ja kokemukset
Lempinen, Sini-Maarit; Mikola, Fanny; Norppa, Eveliina (2013)
Lempinen, Sini-Maarit
Mikola, Fanny
Norppa, Eveliina
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117735
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa hoitohenkilökunnan tarpeita ja kokemuksia hyvinvointiteknologiasta sydänpotilaan hoidossa. Se koostuu kirjallisuuskatsauksesta ja laadullisesta tutkimuksesta. Opinnäytetyö oli osa InnoHealth –projektia, jonka tarkoituksena on lisätä hyvinvointiteknologian ja terveysalan ammattilaisten yhteistyötä. Täten hyvinvointiteknologiaa voitaisiin hyödyntää terveysalalla jatkossa vieläkin enemmän, sekä opetuksessa että työelämässä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli herättää hoitohenkilökunnan keskuudessa kiinnostusta hyvinvointiteknologiaa kohtaan ja tuoda hyvinvointiteknologian ammattilaisten tietoon hoitotyön ammattilaisten toiveet ja tarpeet hyvinvointiteknologian saralta, jotta uudet innovaatiot tukisivat paremmin asiakaslähtöistä hoitotyötä.
Aineisto kerättiin teemahaastatteluina, joiden avulla haettiin tietoa Sydänpiirien hoitohenkilökunnan käytännön kokemuksista ja tarpeista hyvinvointiteknologiaan liittyen. Haastateltavia oli yhteensä kahdeksan, kolmesta eri Sydänpiiristä. Haastattelut toteutuivat syksyllä 2013. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten perusteella hyvinvointiteknologiasta on suurta hyötyä Sydänpiireissä. Uusimpien keksintöjen kohdalla taloudelliset resurssit kuitenkin tulevat usein vastaan. Tulevaisuudessa toivottaisiinkin kustannustehokkaita ja yksinkertaisia hyvinvointiteknologisia ratkaisuja, esimerkiksi verkkoalustoja ja mobiilisovelluksia, joilla helpotettaisiin hoidon saatavuutta asiakkaille. Yksilöllistä potilasohjausta helpottavat tekijät, kuten yhteiset potilastietokannat, nousivat myös esiin.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että hyvinvointiteknologian rooli on merkittävä nykyisessä hoitotyössä ja sille ollaan valmiita antamaan yhä enemmän sijaa sydänpotilaan hoidossa. Sen koetaan hyödyttävän sekä potilasta että hoitohenkilökuntaa. Se edistää potilaiden yksilöllistä ohjausta, hoitohenkilökunnan tehokasta ajankäyttöä, potilasturvallisuutta, hoidon saatavuutta, vertaistuen saantia sekä omahoitoa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli herättää hoitohenkilökunnan keskuudessa kiinnostusta hyvinvointiteknologiaa kohtaan ja tuoda hyvinvointiteknologian ammattilaisten tietoon hoitotyön ammattilaisten toiveet ja tarpeet hyvinvointiteknologian saralta, jotta uudet innovaatiot tukisivat paremmin asiakaslähtöistä hoitotyötä.
Aineisto kerättiin teemahaastatteluina, joiden avulla haettiin tietoa Sydänpiirien hoitohenkilökunnan käytännön kokemuksista ja tarpeista hyvinvointiteknologiaan liittyen. Haastateltavia oli yhteensä kahdeksan, kolmesta eri Sydänpiiristä. Haastattelut toteutuivat syksyllä 2013. Vastaukset analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tutkimustulosten perusteella hyvinvointiteknologiasta on suurta hyötyä Sydänpiireissä. Uusimpien keksintöjen kohdalla taloudelliset resurssit kuitenkin tulevat usein vastaan. Tulevaisuudessa toivottaisiinkin kustannustehokkaita ja yksinkertaisia hyvinvointiteknologisia ratkaisuja, esimerkiksi verkkoalustoja ja mobiilisovelluksia, joilla helpotettaisiin hoidon saatavuutta asiakkaille. Yksilöllistä potilasohjausta helpottavat tekijät, kuten yhteiset potilastietokannat, nousivat myös esiin.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että hyvinvointiteknologian rooli on merkittävä nykyisessä hoitotyössä ja sille ollaan valmiita antamaan yhä enemmän sijaa sydänpotilaan hoidossa. Sen koetaan hyödyttävän sekä potilasta että hoitohenkilökuntaa. Se edistää potilaiden yksilöllistä ohjausta, hoitohenkilökunnan tehokasta ajankäyttöä, potilasturvallisuutta, hoidon saatavuutta, vertaistuen saantia sekä omahoitoa.