Digitaalisten pelien valinta yleisissä kirjastoissa
Pietilä, Noora (2013)
Pietilä, Noora
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518076
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518076
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää yleisten kirjastojen digitaalisten pelien valintaan liittyviä tekijöitä ja kartoittaa myös yleisten kirjastojen pelipalveluita ja mielipiteitä niiden tulevaisuudesta.
Kvantitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin yleisille kirjastoille. Kyselylomakkeessa oli 22 kysymystä, joihin haluttiin vastaajiksi pelien valinnasta vastaavia henkilöitä. Vastauksia saatiin 110 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella voi todeta, että pelien valintaan liittyy monenlaisia tekijöitä kuten pelien hinta, lajityyppi, ikäraja, suosio ja mahdolliset hankintaehdotukset. Tulokset kertovat myös, että yleisissä kirjastoissa panostetaan erityisesti lasten ja nuorten peleihin ja että niukka määräraha pakottaa karsimaan valinnoissa. Karsinta kohdistuu useissa tapauksissa K-18-peleihin. Pelipalveluita tarjotaan yleisissä kirjastoissa tulosten perusteella melko vähän.
Kvantitatiivisen tutkimuksen aineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka lähetettiin yleisille kirjastoille. Kyselylomakkeessa oli 22 kysymystä, joihin haluttiin vastaajiksi pelien valinnasta vastaavia henkilöitä. Vastauksia saatiin 110 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella voi todeta, että pelien valintaan liittyy monenlaisia tekijöitä kuten pelien hinta, lajityyppi, ikäraja, suosio ja mahdolliset hankintaehdotukset. Tulokset kertovat myös, että yleisissä kirjastoissa panostetaan erityisesti lasten ja nuorten peleihin ja että niukka määräraha pakottaa karsimaan valinnoissa. Karsinta kohdistuu useissa tapauksissa K-18-peleihin. Pelipalveluita tarjotaan yleisissä kirjastoissa tulosten perusteella melko vähän.