LASTEN SUUSTA -LEHTI NAHKURIN PÄIVÄKODISSA
Ala-Pöntiö, Eija; Huhtala, Anu (2013)
Ala-Pöntiö, Eija
Huhtala, Anu
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518026
Tiivistelmä
Projektiopinnäytetyön tilaajana toimi Kokkolan kaupungin varhaiskasvatuksen palvelut. Työelämälähtöinen projektiopinnäytetyö sijoittui Nahkurin päiväkotiin.
Opinnäytetyön keskeisiä elementtejä olivat lasten osallisuuden vahvistaminen, mediakasvatus ja tutkiva työote. Projekti pohjautuu Bronfenbrennerin ekologiseen malliin sekä valtakunnalliseen sekä paikalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan.
Projektin tavoitteena oli lasten osallisuuden vahvistaminen mediakasvatuksen keinoin, sekä mediakasvatuksen lisääminen ja luovien työmenetelmien hyödyntäminen päiväkodin arjessa. Projektiopinnäytetyön päämääränä oli toteuttaa lehti yhdessä päiväkodin lasten kanssa.
Projektiosuus koostui lapsiin tutustumisesta, toiminnallisista interventioista, lehden taittamisesta sekä lehden saattamisesta päiväkodin käyttöön. Projektissa käytettiin työmenetelminä sadutusta, piirtämistä, valokuvausta ja haastattelua.
Arvioinnin perusteella voidaan todeta, että päiväkoti on saanut projektin kautta arkeensa uusia näkökulmia lasten osallisuuteen sekä pitkäkestoisen toiminnan järjestämiseen. Palautteiden perusteella voidaan todeta projektin olleen antoisa sekä lapsille että päiväkodin henkilökunnalle.
Opinnäytetyön keskeisiä elementtejä olivat lasten osallisuuden vahvistaminen, mediakasvatus ja tutkiva työote. Projekti pohjautuu Bronfenbrennerin ekologiseen malliin sekä valtakunnalliseen sekä paikalliseen varhaiskasvatussuunnitelmaan.
Projektin tavoitteena oli lasten osallisuuden vahvistaminen mediakasvatuksen keinoin, sekä mediakasvatuksen lisääminen ja luovien työmenetelmien hyödyntäminen päiväkodin arjessa. Projektiopinnäytetyön päämääränä oli toteuttaa lehti yhdessä päiväkodin lasten kanssa.
Projektiosuus koostui lapsiin tutustumisesta, toiminnallisista interventioista, lehden taittamisesta sekä lehden saattamisesta päiväkodin käyttöön. Projektissa käytettiin työmenetelminä sadutusta, piirtämistä, valokuvausta ja haastattelua.
Arvioinnin perusteella voidaan todeta, että päiväkoti on saanut projektin kautta arkeensa uusia näkökulmia lasten osallisuuteen sekä pitkäkestoisen toiminnan järjestämiseen. Palautteiden perusteella voidaan todeta projektin olleen antoisa sekä lapsille että päiväkodin henkilökunnalle.