Tähkät tähkiä tutkimassa : maatilatoimintaa Kalannin esikouluun
Laivo, Suvihelena (2013)
Laivo, Suvihelena
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518093
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518093
Tiivistelmä
Kehittämishankkeessa kehitettiin maatilatoimintaa Kalannin esikouluun. Hankkeen teoriataustana vaikutti Green Care ideologia, joka on toimintaa, johon liitetään luonto ja maaseutu. Sen tarkoituksena on tuottaa hyvinvointia ja parempaa elämänlaatua ihmisille. Green Care kattaa menetelmiä, joissa käytetään hyväksi luonto, – maaseutu – ja puutarhaympäristöjä sekä eläimiä.
Varhaiskasvatuksen ympäristökasvatusta ei toteuteta enää aivan samalla tavalla kuin ennen viemällä lapsia konkreettisesti metsään oppimaan kaikilla aisteillaan. Käytännössä oppiminen ja omien kokemusten kautta oivaltaminen voi olla nykyään erittäin vähäistä joissakin päiväkodeissa. Kehittämällä maatilatoimintaa Kalannin esikoululaisille haluttiin antaa mahdollisuus elämyksellisiin oppimiskokemuksiin, joissa esikoululaiset voivat lapselle ominaisella tavalla käyttää kaikki aistejaan ja oppia kokemusten kautta uusia asioita. Tavoitteena oli myös saada lapsille tietoa siitä, mistä ruoka päätyy kauppojen hyllyille ja miten sitä maatiloilla tuotetaan.
Keskeisin kehittämistehtävä hankkeessa oli kehittää esikouluun valmis maatilatoiminnan malli, jossa mahdollistetaan vuosittaiset vierailukäynnit Kalannissa sijaitseville maatiloille. Puheeksi oton ja johdattelun välineenä maatilatoiminta sisältää myös seinäjulisteen, joka kuvastaa maatilan vuosittaisia töitä.
Kehittämishankkeessa luotiin yhteistyötä esikoulun ja maatilojen omistajien välille. Yhteistyömaatiloja saatiin Maa – ja Metsätaloustuottajain keskusliiton alayhdistyksen, MTK – Kalanti – Uusikaupunki – yhdistyksen kautta. Maatilatoimintaa kokeiltiin kehittämishankkeen aikana kahdesti esikoululaisten kanssa sekä esikoulun tiloissa, että vierailukäynnillä. Kokeilevan toiminnan kautta saatiin tietoa siitä, miten paljon lapsia kiinnostaa maatilan työt ja kuinka paljon he tietävät niistä valmiiksi sekä kuinka vierailukäynnit onnistuvat käytännössä lapsiryhmän kanssa.
Kalannin esikoulu sai kehittämishankkeen kautta uutta sisältöä esikouluvuoteensa ja lapsille mahdollisuuksia oppia uusia asioita käytännössä näkemällä ja kokemalla. Hanke toi mahdollisuuden jalkautua esikoulun ulkopuolelle tutustumaan maatilojen elämään, joiden toiminnasta nykyään on loppujen lopuksi hyvin vähän puhetta.
Varhaiskasvatuksen ympäristökasvatusta ei toteuteta enää aivan samalla tavalla kuin ennen viemällä lapsia konkreettisesti metsään oppimaan kaikilla aisteillaan. Käytännössä oppiminen ja omien kokemusten kautta oivaltaminen voi olla nykyään erittäin vähäistä joissakin päiväkodeissa. Kehittämällä maatilatoimintaa Kalannin esikoululaisille haluttiin antaa mahdollisuus elämyksellisiin oppimiskokemuksiin, joissa esikoululaiset voivat lapselle ominaisella tavalla käyttää kaikki aistejaan ja oppia kokemusten kautta uusia asioita. Tavoitteena oli myös saada lapsille tietoa siitä, mistä ruoka päätyy kauppojen hyllyille ja miten sitä maatiloilla tuotetaan.
Keskeisin kehittämistehtävä hankkeessa oli kehittää esikouluun valmis maatilatoiminnan malli, jossa mahdollistetaan vuosittaiset vierailukäynnit Kalannissa sijaitseville maatiloille. Puheeksi oton ja johdattelun välineenä maatilatoiminta sisältää myös seinäjulisteen, joka kuvastaa maatilan vuosittaisia töitä.
Kehittämishankkeessa luotiin yhteistyötä esikoulun ja maatilojen omistajien välille. Yhteistyömaatiloja saatiin Maa – ja Metsätaloustuottajain keskusliiton alayhdistyksen, MTK – Kalanti – Uusikaupunki – yhdistyksen kautta. Maatilatoimintaa kokeiltiin kehittämishankkeen aikana kahdesti esikoululaisten kanssa sekä esikoulun tiloissa, että vierailukäynnillä. Kokeilevan toiminnan kautta saatiin tietoa siitä, miten paljon lapsia kiinnostaa maatilan työt ja kuinka paljon he tietävät niistä valmiiksi sekä kuinka vierailukäynnit onnistuvat käytännössä lapsiryhmän kanssa.
Kalannin esikoulu sai kehittämishankkeen kautta uutta sisältöä esikouluvuoteensa ja lapsille mahdollisuuksia oppia uusia asioita käytännössä näkemällä ja kokemalla. Hanke toi mahdollisuuden jalkautua esikoulun ulkopuolelle tutustumaan maatilojen elämään, joiden toiminnasta nykyään on loppujen lopuksi hyvin vähän puhetta.