Ammatiksi röntgenhoitaja : Esitelmä röntgenhoitajan ammatista lukiolaisille
Alander, Annika; Mäkinen, Emilia (2009)
Alander, Annika
Mäkinen, Emilia
Pirkanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912097458
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö. Se sisältää teoreettisen viitekehyksen sekä toiminnallisen osuuden. Opinnäytetyön aiheena on röntgenhoitajan ammattia koskevan esitelmän pitäminen lukiolaisille. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida esitelmä röntgenhoitajan ammatista lukiolaisille. Tavoitteena oli antaa lukiolaisille tietoa röntgenhoitajan koulutuksesta ja työstä terveydenhuollossa sekä sen ulkopuolella.
Opinnäytetyön tehtäviksi muodostuivat: Missä eri toimialoilla terveydenhuollossa ja sen ulkopuolella röntgenhoitajat voivat työskennellä? Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan lukiolaisille suunnattu esitelmä röntgenhoitajan ammatista? Millaiset tekijät ohjaavat yksilön ammatinvalintaa? Röntgenhoitaja on ammattihenkilö, joka työskentelee terveydenhuollossa kuvantamistutkimusten ja sädehoidon parissa. Röntgenhoitaja voi työskennellä myös terveydenhuollon ulkopuolella, esimerkiksi teollisuudessa ja eläinlääkintähuollossa. Ammatinvalintaa suunnitellessa nuoren on hyvä saada tietoa erilaisista ammateista. Nuoren ammatinvalintaa ohjaavat monet hänen persoonastaan ja ympäristöstään riippuvat tekijät. Röntgenhoitajan ammatista kertovaa esitelmää varten hankittiin tietoa röntgenhoitajan ammatista ja se muokattiin esitettävään muotoon. Hyvässä esitelmässä tulee ottaa kuulijat huomioon sekä käyttää tarkoituksenmukaisia havainnollistamisvälineitä kuten kuvia. Esitelmän arviointi ja palautteen pyytä-minen on tärkeää, sillä se osoittaa, missä voi vielä kehittyä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään röntgenhoitajan ammattia, ammatinvalintaa sekä esitelmän valmisteluun liittyviä asioita. Esitelmää varten laadittiin PowerPoint-esitys, jonka diat ovat liitteenä työn lopussa. Esitelmän aihealueita olivat röntgenhoitajan koulutus, röntgenhoitajan työ terveydenhuollossa ja sen ulkopuolella, sekä röntgenhoitajien jatkokoulutusmahdollisuudet. Tämän esitelmän avulla lukiolaiset saivat tietoa röntgenhoitajan ammatista. Jatkokehittelyehdotuksena tätä ideaa voisi laajentaa tekemällä yhteistyötä esimerkiksi Suomen Röntgenhoitajaliiton kanssa.
Opinnäytetyön tehtäviksi muodostuivat: Missä eri toimialoilla terveydenhuollossa ja sen ulkopuolella röntgenhoitajat voivat työskennellä? Miten suunnitellaan, toteutetaan ja arvioidaan lukiolaisille suunnattu esitelmä röntgenhoitajan ammatista? Millaiset tekijät ohjaavat yksilön ammatinvalintaa? Röntgenhoitaja on ammattihenkilö, joka työskentelee terveydenhuollossa kuvantamistutkimusten ja sädehoidon parissa. Röntgenhoitaja voi työskennellä myös terveydenhuollon ulkopuolella, esimerkiksi teollisuudessa ja eläinlääkintähuollossa. Ammatinvalintaa suunnitellessa nuoren on hyvä saada tietoa erilaisista ammateista. Nuoren ammatinvalintaa ohjaavat monet hänen persoonastaan ja ympäristöstään riippuvat tekijät. Röntgenhoitajan ammatista kertovaa esitelmää varten hankittiin tietoa röntgenhoitajan ammatista ja se muokattiin esitettävään muotoon. Hyvässä esitelmässä tulee ottaa kuulijat huomioon sekä käyttää tarkoituksenmukaisia havainnollistamisvälineitä kuten kuvia. Esitelmän arviointi ja palautteen pyytä-minen on tärkeää, sillä se osoittaa, missä voi vielä kehittyä.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään röntgenhoitajan ammattia, ammatinvalintaa sekä esitelmän valmisteluun liittyviä asioita. Esitelmää varten laadittiin PowerPoint-esitys, jonka diat ovat liitteenä työn lopussa. Esitelmän aihealueita olivat röntgenhoitajan koulutus, röntgenhoitajan työ terveydenhuollossa ja sen ulkopuolella, sekä röntgenhoitajien jatkokoulutusmahdollisuudet. Tämän esitelmän avulla lukiolaiset saivat tietoa röntgenhoitajan ammatista. Jatkokehittelyehdotuksena tätä ideaa voisi laajentaa tekemällä yhteistyötä esimerkiksi Suomen Röntgenhoitajaliiton kanssa.