Bar Soman asiakastyytyväisyyskysely
Vuorenpää, Laura (2013)
Vuorenpää, Laura
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017496
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112017496
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli mitata ravintola Bar Soman asiakastyytyväisyyttä ja tämän myötä pyrkiä parantamaan yrityksen palveluita. Tutkimukselle oli tilausta, koska Bar Somassa ei oltu vielä lainkaa toteutettu asiakastyytyväisyyskyselyä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää Bar Soman toimintaa asiakaslähtöisemmäksi. Lomakekysely piti sisällään myös kohdan, jossa kyselyyn vastaaja sai omin sanoin antaa palautteensa. Näissä tuli esiin hyviä kommentteja, joiden myötä Bar Soman asiakaspalvelu on entistä parempaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä ja hieman myös palvelua. Asiakastyytyväisyys-osiossa kerrotaan, mitä asiakastyytyväisyys on ja miten sitä mitataan. Kysely oli kvantitatiivinen tutkimus, joka siis toteutettiin kyselylomakkeen muodossa. Bar Soman kysely toteutettiin kokonaan sähköisenä tutkimuksena, ja myös siitä kerrotaan tässä opinnäytetyössä.
Bar Soman asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin 30.11.-15.12.2011. Kyselylomake lähetettiin Satakunnan Ammattikorkeakoulun postituslistalla oleville. Myös yrityksen omalla Facebook-sivulla oli linkki kyselyyn. Vastauksia tuli yhteensä 362 kappaletta, joista kaikki olivat hyväksyttäviä. Kyselyyn vastanneista suurin osa oli naisia, mutta myös miehiä oli mukana. Kun vastauksia tarkasteltiin kokonaisuudeltaan, voitiin niistä nähdä, että Bar Soman asiakkaat olivat yrityksen tuotteisiin ja palveluihin kokonaisuudessaan tyytyväisiä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asiakastyytyväisyyttä ja hieman myös palvelua. Asiakastyytyväisyys-osiossa kerrotaan, mitä asiakastyytyväisyys on ja miten sitä mitataan. Kysely oli kvantitatiivinen tutkimus, joka siis toteutettiin kyselylomakkeen muodossa. Bar Soman kysely toteutettiin kokonaan sähköisenä tutkimuksena, ja myös siitä kerrotaan tässä opinnäytetyössä.
Bar Soman asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin 30.11.-15.12.2011. Kyselylomake lähetettiin Satakunnan Ammattikorkeakoulun postituslistalla oleville. Myös yrityksen omalla Facebook-sivulla oli linkki kyselyyn. Vastauksia tuli yhteensä 362 kappaletta, joista kaikki olivat hyväksyttäviä. Kyselyyn vastanneista suurin osa oli naisia, mutta myös miehiä oli mukana. Kun vastauksia tarkasteltiin kokonaisuudeltaan, voitiin niistä nähdä, että Bar Soman asiakkaat olivat yrityksen tuotteisiin ja palveluihin kokonaisuudessaan tyytyväisiä.