Lasten ja nuorten kokemuksia tukihenkilötoiminnasta : Opinnäytetyö
Hämäläinen, Elina (2013)
Hämäläinen, Elina
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518062
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518062
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Kanta-Hämeessä vuoden 2013 aikana. Opinnäy-tetyön tavoitteena oli kuulla lasten ja nuorten mielipiteitä lastensuojelun tukihenkilötoiminnasta. Tutkimustehtävänä oli kuulla, millaisia kokemuksia lapsilla ja nuorilla on tukihenkilötoiminnasta. Tutkimuksen avulla voitiin tuottaa kehittämisideoita ja tietoa asioista, jotka ovat parantuneet tuki-henkilötoiminnan avulla.
Tutkimuksen teoreettisina lähtökohtina olivat sosiaalipedagogiikka, osalli-suus ja hyvinvointi. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös lastensuojelua, tuki-henkilötoimintaa lastensuojelussa ja aikaisempia tutkimuksia tukihenkilö-toiminnasta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto hankittiin haastattelemalla kahdeksaa 9—17-vuotiasta lasta tai nuorta. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Aineisto analy-soitiin teemoittelemalla ja käyttämällä teoriasidonnaista sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan tukihenkilötoiminta koettiin hyväksi tu-kimuodoksi. Kokemukset toiminnasta vaihtelivat yksilöllisesti, silti kaikki haastateltavat kertoivat, että tukihenkilö oli vaikuttanut myönteisesti jo-honkin elämän osa-alueeseen. Tukihenkilö oli vaikuttanut myönteisesti koulunkäyntiin, itsenäistymiseen ja sosiaalisiin suhteisiin sekä vähentänyt yksinäisyyttä. Suorat kehittämisehdotukset liittyivät tapaamisten perumi-seen ja kokoonpanoihin. Haastateltavien kokemusten mukaan osallisuus tukisuhteessa toteutui hyvin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tukihenkilötoiminta on tärkeä tuki-muoto. Lisäksi voidaan havaita, että tukihenkilötoiminnalla on myönteisiä vaikutuksia lasten ja nuorten hyvinvointiin. Toiminnan kokonaisvaltaisen kehittämisen kannalta, jatkossa olisi hyvä kuulla tuettavien lisäksi myös toiminnan järjestäjiä, vanhempia ja tukihenkilöitä.
Tutkimuksen teoreettisina lähtökohtina olivat sosiaalipedagogiikka, osalli-suus ja hyvinvointi. Opinnäytetyössä käsiteltiin myös lastensuojelua, tuki-henkilötoimintaa lastensuojelussa ja aikaisempia tutkimuksia tukihenkilö-toiminnasta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto hankittiin haastattelemalla kahdeksaa 9—17-vuotiasta lasta tai nuorta. Haastattelu toteutettiin puolistrukturoituna haastatteluna. Aineisto analy-soitiin teemoittelemalla ja käyttämällä teoriasidonnaista sisällönanalyysia.
Opinnäytetyön tulosten mukaan tukihenkilötoiminta koettiin hyväksi tu-kimuodoksi. Kokemukset toiminnasta vaihtelivat yksilöllisesti, silti kaikki haastateltavat kertoivat, että tukihenkilö oli vaikuttanut myönteisesti jo-honkin elämän osa-alueeseen. Tukihenkilö oli vaikuttanut myönteisesti koulunkäyntiin, itsenäistymiseen ja sosiaalisiin suhteisiin sekä vähentänyt yksinäisyyttä. Suorat kehittämisehdotukset liittyivät tapaamisten perumi-seen ja kokoonpanoihin. Haastateltavien kokemusten mukaan osallisuus tukisuhteessa toteutui hyvin.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että tukihenkilötoiminta on tärkeä tuki-muoto. Lisäksi voidaan havaita, että tukihenkilötoiminnalla on myönteisiä vaikutuksia lasten ja nuorten hyvinvointiin. Toiminnan kokonaisvaltaisen kehittämisen kannalta, jatkossa olisi hyvä kuulla tuettavien lisäksi myös toiminnan järjestäjiä, vanhempia ja tukihenkilöitä.