KIIREEN KESKELLÄ OLISI HYVÄ PYSÄHTYÄ KESKUSTELEMAAN : Kenkä- ja Asusteliike Stileton yritysviestintä
Siniluoto, Kirsi (2013)
Siniluoto, Kirsi
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817274
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013111817274
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa ja kehittää Kenkä- ja asusteliike Stileton yritysviestintää.
Stiletto on vuonna 2006 perustettu yritys ja sillä on toimipaikat Haapajärvellä ja
Iisalmessa. Lisäksi Stiletto avasi verkkokaupan vuonna 2011 ja sitä hallinnoidaan Haapajärveltä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, joka käsittelee yhteisöviestintää, markkinointiviestintää
ja visuaalista markkinointia. Yhteisöviestinnän osiossa käsitellään sisäistä viestintää,
päivittäisviestintää sekä viestintäjohtamista. Markkinointiviestinnän osiossa käydään läpi
yrityskuvaa ja asiakaspalvelua, sekä nykypäivänä hyvin tärkeää sosiaalista mediaa. Visuaalinen
markkinointi kokoaa yhteen yrityksen ulkoisen viestinnän näkyvän puolen.
Stileton työntekijöille tehtiin kysely, jonka perusteella analysoitiin yrityksen tämänhetkisen
viestinnän taso työntekijöiden näkökulmasta, työntekijöiden omat näkemykset yritys- ja
esimiesviestinnän tärkeydestä sekä heidän havaintonsa yleisesti Stileton yritysviestinnästä.
Tutkimuksella haettiin kehitysideoita sekä lähtökohtia, joiden avulla voi lähteä jatkossa
kehittämään ja vahvistamaan yritysviestintää entisestään.
Havainnoimalla tarkastelin Stileton ulkoista viestintää ja sen strategian samankaltaisuutta
sisäiseen viestintään nähden. Havainnointi antoi käsityksen yrityskuvasta, joka tulee ottaa
huomioon markkinointiviestinnän visiossa.
Kehittämisehdotukseksi esiin nousivat sisäisen viestinnän osalta muutamat viestintäkeinot,
joita yrityksessä voitaisiin parantaa. Henkilöstö toivoi eritoten tiimipalavereja, laajempaa
henkilöstötiedottamista sekä yhteisiä virkistyspäiviä ja yhteistyötä myymälöiden välillä.
Ulkoisen viestinnän osalta parannukseksi ehdottaisin selkeän markkinointistrategian luomista,
jota voisi käyttää koko henkilöstö. Tällöin kaikki ulkoinen viestintä vastaisi visiota
ja olisi yhdenmukaista vielä selvemmin.
Stiletto on vuonna 2006 perustettu yritys ja sillä on toimipaikat Haapajärvellä ja
Iisalmessa. Lisäksi Stiletto avasi verkkokaupan vuonna 2011 ja sitä hallinnoidaan Haapajärveltä.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta, joka käsittelee yhteisöviestintää, markkinointiviestintää
ja visuaalista markkinointia. Yhteisöviestinnän osiossa käsitellään sisäistä viestintää,
päivittäisviestintää sekä viestintäjohtamista. Markkinointiviestinnän osiossa käydään läpi
yrityskuvaa ja asiakaspalvelua, sekä nykypäivänä hyvin tärkeää sosiaalista mediaa. Visuaalinen
markkinointi kokoaa yhteen yrityksen ulkoisen viestinnän näkyvän puolen.
Stileton työntekijöille tehtiin kysely, jonka perusteella analysoitiin yrityksen tämänhetkisen
viestinnän taso työntekijöiden näkökulmasta, työntekijöiden omat näkemykset yritys- ja
esimiesviestinnän tärkeydestä sekä heidän havaintonsa yleisesti Stileton yritysviestinnästä.
Tutkimuksella haettiin kehitysideoita sekä lähtökohtia, joiden avulla voi lähteä jatkossa
kehittämään ja vahvistamaan yritysviestintää entisestään.
Havainnoimalla tarkastelin Stileton ulkoista viestintää ja sen strategian samankaltaisuutta
sisäiseen viestintään nähden. Havainnointi antoi käsityksen yrityskuvasta, joka tulee ottaa
huomioon markkinointiviestinnän visiossa.
Kehittämisehdotukseksi esiin nousivat sisäisen viestinnän osalta muutamat viestintäkeinot,
joita yrityksessä voitaisiin parantaa. Henkilöstö toivoi eritoten tiimipalavereja, laajempaa
henkilöstötiedottamista sekä yhteisiä virkistyspäiviä ja yhteistyötä myymälöiden välillä.
Ulkoisen viestinnän osalta parannukseksi ehdottaisin selkeän markkinointistrategian luomista,
jota voisi käyttää koko henkilöstö. Tällöin kaikki ulkoinen viestintä vastaisi visiota
ja olisi yhdenmukaista vielä selvemmin.