Kasvatuskumppanuus päiväkodissa
Jeromaa, Sara (2013)
Jeromaa, Sara
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117748
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112117748
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kohtaavatko lasten vanhempien ja kasvattajien odotukset, näkemykset ja kokemukset kasvatuskumppanuudesta päiväkodissa. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä varsinaissuomalaisen kaupungin varhaiskasvatuksen kanssa. Tutkimuksessa oli mukana kaupungin kolme päiväkotia.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatuksen historiaa Suomessa, kasvatuskumppanuuden käsitteen tulemista suomalaiseen varhaiskasvatukseen sekä kasvatuskumppanuuden teoriaa. Tutkimus oli suurimmaksi osaksi kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin lomakekyselyin keväällä 2013. Kyselyitä lähetettiin yhteensä 92 kpl: kasvattajille 25kpl ja lasten vanhemmille 67kpl. Kysely koski kasvattajia, jotka työskentelevät 3-5 -vuotiaiden lasten kanssa sekä näiden lasten vanhempia. Kyselyitä palautettiin määräaikaan mennessä yhteensä 29kpl. Lopulliseen tutkimukseen voitiin ottaa mukaan 16 palautettua kyselyä kasvattajilta ja 11 lasten vanhemmilta.
Tutkimustulokset osoittivat, että vanhempien ja kasvattajien näkemykset ja kokemukset kasvatuskumppanuudesta kohtaavat mutta myös eroja löytyi, erityisesti odotuksista toisiaan kohtaan kasvatuskumppanuudessa. Avoimuus oli avainsana sekä vanhempien että kasvattajien mielestä kasvatuskumppanuuden syntymisessä ja toimivuudessa.
Tulevaisuudessa tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää kasvatuskumppanuuden kehittämisessä. Opinnäytetyöni voi edesauttaa kasvatuskumppanuuden kehittämistä omassa työpaikassani sekä koko varsinaissuomalaisen kaupungin varhaiskasvatuksessa, jossa tein tämän tutkimuksen. Kasvatuskumppanuuden kehittämisessä tulee tutkimukseni tulosten perusteella ottaa huomioon erityisesti se, mitä vanhemmat odottavat kasvatuskumppanuudesta päiväkodissa ja miten kasvattajat voivat näihin odotuksiin vastata. Lisäksi tulee miettiä, miten kasvatuskumppanuus näkyy päiväkodin arjessa ja kasvattajien asenteissa. Koulutusta kasvatuskumppanuudesta koko henkilöstölle oli kasvattajien toiveissa tulevaisuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatuksen historiaa Suomessa, kasvatuskumppanuuden käsitteen tulemista suomalaiseen varhaiskasvatukseen sekä kasvatuskumppanuuden teoriaa. Tutkimus oli suurimmaksi osaksi kvalitatiivinen ja aineisto kerättiin lomakekyselyin keväällä 2013. Kyselyitä lähetettiin yhteensä 92 kpl: kasvattajille 25kpl ja lasten vanhemmille 67kpl. Kysely koski kasvattajia, jotka työskentelevät 3-5 -vuotiaiden lasten kanssa sekä näiden lasten vanhempia. Kyselyitä palautettiin määräaikaan mennessä yhteensä 29kpl. Lopulliseen tutkimukseen voitiin ottaa mukaan 16 palautettua kyselyä kasvattajilta ja 11 lasten vanhemmilta.
Tutkimustulokset osoittivat, että vanhempien ja kasvattajien näkemykset ja kokemukset kasvatuskumppanuudesta kohtaavat mutta myös eroja löytyi, erityisesti odotuksista toisiaan kohtaan kasvatuskumppanuudessa. Avoimuus oli avainsana sekä vanhempien että kasvattajien mielestä kasvatuskumppanuuden syntymisessä ja toimivuudessa.
Tulevaisuudessa tutkimuksen tuloksia voi hyödyntää kasvatuskumppanuuden kehittämisessä. Opinnäytetyöni voi edesauttaa kasvatuskumppanuuden kehittämistä omassa työpaikassani sekä koko varsinaissuomalaisen kaupungin varhaiskasvatuksessa, jossa tein tämän tutkimuksen. Kasvatuskumppanuuden kehittämisessä tulee tutkimukseni tulosten perusteella ottaa huomioon erityisesti se, mitä vanhemmat odottavat kasvatuskumppanuudesta päiväkodissa ja miten kasvattajat voivat näihin odotuksiin vastata. Lisäksi tulee miettiä, miten kasvatuskumppanuus näkyy päiväkodin arjessa ja kasvattajien asenteissa. Koulutusta kasvatuskumppanuudesta koko henkilöstölle oli kasvattajien toiveissa tulevaisuudessa.