Lasten tarinoita Swazimaasta
Heinikainen, Essi (2013)
Heinikainen, Essi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618405
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618405
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana oli Sadutusta Swazimaahan -projekti, jonka osapuolina toimivat Turun ammattikorkeakoulu, SOS-lapsikyläsäätiö Suomessa, SOS Children’s Villages Swaziland ja Swazimaan yliopisto University of Swaziland. Sadutusta Swazimaahan -projekti toteutetaan vuosina 2011 – 2013, ja sen päätavoitteena on vahvistaa swazimaalaisten lasten parissa työskentelevien, erityisesti esikoulunopettajien, varhaiskasvatusosaamista.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata, mitä lapset kertovat saduissaan ja millä tavoin. Aineisto kerättiin Swazimaassa eri kaupungeissa käyttäen sadutusmenetelmää, jolla saadaan merkittävää tietoa lasten elämästä, ajatuksista ja kulttuurista heidän itsensä kertomana. Sadutus on lapsilähtöinen menetelmä, joka korostaa lapsen kuuntelua, itseilmaisua ja osallisuutta.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineistona oli sata englanniksi dokumentoitua swazimaalaisten esikoululasten kertomaa satua. Aineiston analysoimisessa käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen sisällön erittelyä ja sisällönanalyysia. Analyysi tehtiin aineistolähtöisesti ja saduista esille nousseet aiheet luokiteltiin teemoittain. Luokittelun jälkeen aineistosta tehtiin yhteenvetoja, tulkintoja ja johtopäätöksiä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että swazimaalaisten lasten sadut käsittelivät eläimiä, perhettä, väkivaltaa, perinteisiä satuaiheita, koulunkäyntiä ja uskontoa. Aiheista kerrottiin monella eri tavalla ja monesta eri näkökulmasta. Yhteistä kuitenkin useimmiten oli leikinomainen ja toiminnallinen kerrontatapa, monet toimijat sekä tilanteiden ja toimijoiden ennalta arvaamattomuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata, mitä lapset kertovat saduissaan ja millä tavoin. Aineisto kerättiin Swazimaassa eri kaupungeissa käyttäen sadutusmenetelmää, jolla saadaan merkittävää tietoa lasten elämästä, ajatuksista ja kulttuurista heidän itsensä kertomana. Sadutus on lapsilähtöinen menetelmä, joka korostaa lapsen kuuntelua, itseilmaisua ja osallisuutta.
Opinnäytetyö oli kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimuksen aineistona oli sata englanniksi dokumentoitua swazimaalaisten esikoululasten kertomaa satua. Aineiston analysoimisessa käytettiin kvalitatiivisen tutkimuksen sisällön erittelyä ja sisällönanalyysia. Analyysi tehtiin aineistolähtöisesti ja saduista esille nousseet aiheet luokiteltiin teemoittain. Luokittelun jälkeen aineistosta tehtiin yhteenvetoja, tulkintoja ja johtopäätöksiä.
Tutkimustuloksista ilmeni, että swazimaalaisten lasten sadut käsittelivät eläimiä, perhettä, väkivaltaa, perinteisiä satuaiheita, koulunkäyntiä ja uskontoa. Aiheista kerrottiin monella eri tavalla ja monesta eri näkökulmasta. Yhteistä kuitenkin useimmiten oli leikinomainen ja toiminnallinen kerrontatapa, monet toimijat sekä tilanteiden ja toimijoiden ennalta arvaamattomuus.