Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ohjeistus Tikon Palvelulaskutuksen käyttäjälle : Palvelulaskutusprosessin parantaminen tilitoimistossa

Pirinen, Tuulikki (2013)

 
Avaa tiedosto
Pirinen_Tuulikki.pdf (1.491Mt)
Lataukset: 


Pirinen, Tuulikki
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618436
Tiivistelmä
Organisaation on jatkuvasti kehitettävä ja ylläpidettävä liiketoimintansa prosesseja ja niiden tehokkuutta. Prosesseja parantamalla organisaatio pystyy kehittämään liiketoimintaa ja sen tulosta sekä toimittamaan palvelut tai tuotteet asiakkaille virheettömästi ja nopeasti. Ilman toimivia prosesseja toimintaa ei pystytä mittaamaan ja analysoimaan luotettavasti eikä muutoksia ennakoimaan.

Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi suomalainen tilitoimisto. Työ tehtiin yrityksen Tampereella sijaitsevan yksikön palkkaosastolle. Työn tavoitteena oli kehittää yksikön palkanlaskennan prosessia parantamalla sen tukiprosessina toimivaa palvelulaskutusta.

Opinnäytetyön tuloksena syntyi ohjeistus palvelulaskutusjärjestelmästä. Ongelmana on tähän asti ollut, että jokaisella työntekijällä on ollut hieman omat tapansa tehdä kirjaukset järjestelmään. Kaikkia kirjauksia ei ole myöskään osattu tehdä oikein, ja niiden miettimiseen ja selvittämiseen on kulunut turhaa aikaa. Väärät kirjaukset lisäksi vääristävät järjestelmän tiedoilla laskettavia mittareita, jolloin niihin perustuva päätöksenteko ja vertailu ei ole luotettavaa. Yhtenäisten kirjaustapojen lisäksi ohjeistuksen avulla haluttiin lisätä ymmärrystä kirjauksien vaikutuksista ja sitä kautta kasvattaa motivaatiota tehdä kirjaukset oikein.

Palvelulaskutuksen voidaan sanoa olevan toimeksiantajalle kaiken tiedon alkulähde. Sitä käytetään työajan kirjaamiseen ja kohdistamiseen, asiakkaiden laskuttamiseen sekä asiakas- ja työntekijäkohtaisen kannattavuuden ja tehokkuuden selvittämiseen. Palvelulaskutusjärjestelmän tiedoista saadaan erilaisia mittareita, joita käytetään päätöksenteon tukena ja viestimään henkilöstölle organisaation tilasta ja tavoitteista.

Opinnäytetyö toteutettiin vetoketjumallina eli valittuja teoria-aiheita käsiteltiin yhdessä käytännön kanssa asiakokonaisuus kerrallaan. Opinnäytetyö alkaa toimeksiantajan ja Tikon Palvelulaskutus -järjestelmän lyhyellä esittelyllä sekä palvelulaskutuksen nykytilan kuvauksella yrityksessä. Sen jälkeen on käsitelty prosessien kehittämisen, laadun sekä mittareiden ja mittaamisen teoriaa ja peilataan niitä samalla käytäntöön. Toimeksiantajaan liittyvät tiedot pohjautuvat Tampereen palkkaosaston palvelujohtajalta, Controllerilta ja Assistant Controllerilta saatuihin tietoihin. Toimeksiantajan nimi haluttiin salata, joten työssä puhutaan toimeksiantajasta ja toimeksiantajan esittely –kappale sekä osa toimeksiantajaan liittyvistä lähteistä jätettiin alkuperäisessä muodossaan julkaisematta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste