Case: Tapiolan Kirjastopyörän matkassa
Vuorinen, Heidi (2013)
Vuorinen, Heidi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618428
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618428
Tiivistelmä
Kirjastot kehittävät jatkuvasti toimintamallejaan ja palveluitaan. Yleisten kirjastojen neuvoston strategiassa 2011 - 2016 määritellään asiakkaiden toiveita tulevaisuuden kirjastojen suhteen. Näissä toiveissa korostuvat kirjaston tilan monipuolinen käyttäminen ja kirjastopalveluiden vieminen ulos kirjaston tiloista. Tapiolan Kirjastopyörä -palvelu on tällainen uusi kirjastopalvelu, jonka perustarkoituksena on viedä kirjasto palveluineen ja aineistoineen ulos kirjastotilasta, sinne missä ihmiset ovat ja liikkuvat.
Opinnäytetyössä kuvataan Tapiolan Kirjastopyörä -palvelun kehittämis- ja suunnitteluprosessi. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kesällä 2013 toteutettua Tapiolan Kirjastopyörän asiakaskyselyä. Asiakaskyselyyn kerättiin vastauksia Tapiolan kirjaston tiloissa, Kirjastopyörä - keikkojen yhteydessä sekä verkossa Webropol-ohjelman avulla. Kyselyyn saatiin 39 vastausta. Asiakaskyselyn tuloksista selvisi että Tapiolan Kirjastopyörä -palvelun perusideasta pidettiin ja palvelu koettiin tarpeelliseksi ja positiiviseksi. Tulosten mukaan osa vastaajista oli asioinut Tapiolan Kirjastopyörän luona ja löytänyt siitä tietoa eri lähteistä, mutta osa vastaajista kaipasi enemmän tiedottamista ja markkinointia Tapiolan Kirjastopyörä -palvelusta. Asiakaskyselystä nousi esiin myös hyviä Tapiolan Kirjastopyörän kehittämisideoita, esimerkiksi Kirjastopyörälle toivottiin lisää näkyvyyttä kirjaston tiloissa sekä ennalta määritettyä aikataulua ja reittiä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata tämän uuden palvelun suunnittelu- ja kehittämisprosessi aina palvelun ideasta palvelun lanseeraukseen asti. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää kirjastoissa vastaavanlaisia palveluja suunnitellessa.
Opinnäytetyössä kuvataan Tapiolan Kirjastopyörä -palvelun kehittämis- ja suunnitteluprosessi. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kesällä 2013 toteutettua Tapiolan Kirjastopyörän asiakaskyselyä. Asiakaskyselyyn kerättiin vastauksia Tapiolan kirjaston tiloissa, Kirjastopyörä - keikkojen yhteydessä sekä verkossa Webropol-ohjelman avulla. Kyselyyn saatiin 39 vastausta. Asiakaskyselyn tuloksista selvisi että Tapiolan Kirjastopyörä -palvelun perusideasta pidettiin ja palvelu koettiin tarpeelliseksi ja positiiviseksi. Tulosten mukaan osa vastaajista oli asioinut Tapiolan Kirjastopyörän luona ja löytänyt siitä tietoa eri lähteistä, mutta osa vastaajista kaipasi enemmän tiedottamista ja markkinointia Tapiolan Kirjastopyörä -palvelusta. Asiakaskyselystä nousi esiin myös hyviä Tapiolan Kirjastopyörän kehittämisideoita, esimerkiksi Kirjastopyörälle toivottiin lisää näkyvyyttä kirjaston tiloissa sekä ennalta määritettyä aikataulua ja reittiä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata tämän uuden palvelun suunnittelu- ja kehittämisprosessi aina palvelun ideasta palvelun lanseeraukseen asti. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää kirjastoissa vastaavanlaisia palveluja suunnitellessa.