Ekonomiskt utsatta barn : - en kvalitativ studie om fattigdomens påverkan på barns vardag
Kuorikoski, Nina (2013)
Kuorikoski, Nina
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618452
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618452
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att granska hur fattigdom kan påverka barns vardag. De mest centrala frågeställningarna i detta arbete är: Hur påverkas barn av fattigdom? Vilka följder medför fattigdom för barn och vilka tecken finns det på att barn kommer från familjer med olika ekonomiska resurser? Teoridelen behandlar socialpolitiken i Finland, familjens situation, samt vad fattigdom kan innebära för barnet.
Som undersökningsmetod använde jag mig av kvalitativa intervjuer. I intervjuerna deltog dagvårdspersonal sammanlagt fyra stycken från två olika daghem i samma kommun. Intervjuerna gjordes både i grupp och som individuella intervjuer.
Undersökningen visade att fattigdomen har en påverkan på barnet, men hur mycket ett barn påverkas av fattigdomens effekter kan dock vara individuellt. Barnets upplevelser av fattigdomens effekter kan bero på barnets ålder eller på graden av fattigdom. The aim with this thesis is to examine how poverty can affect children´s daily life. The most central questions of this thesis are: How does poverty affect children? What are the consequences of poverty? What are the signs which reflect if a child comes from a family with limited economical resources? The theoretical part describes social politics in Finland, family life and what poverty can mean for children.
The study was carried out through qualitative interviews. Four people working in two different kindergartens in the same municipality participated. The interviews were conducted both in a group and individually.
The study showed that poverty affects children, but that degree of influence is individual, depending on the degree of poverty and the age of the children.
Som undersökningsmetod använde jag mig av kvalitativa intervjuer. I intervjuerna deltog dagvårdspersonal sammanlagt fyra stycken från två olika daghem i samma kommun. Intervjuerna gjordes både i grupp och som individuella intervjuer.
Undersökningen visade att fattigdomen har en påverkan på barnet, men hur mycket ett barn påverkas av fattigdomens effekter kan dock vara individuellt. Barnets upplevelser av fattigdomens effekter kan bero på barnets ålder eller på graden av fattigdom.
The study was carried out through qualitative interviews. Four people working in two different kindergartens in the same municipality participated. The interviews were conducted both in a group and individually.
The study showed that poverty affects children, but that degree of influence is individual, depending on the degree of poverty and the age of the children.