Simulation som undervisningsform : en kvalitativ studie
Wiklund, Malin; Westlin, Erika (2013)
Wiklund, Malin
Westlin, Erika
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718582
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur simulation fungerar som undervisningsform för vårdstuderanden, samt hur den påverkar inlärningen. I studien undersöks vilka olika simulationsformer som förekommer och hur de kan tillämpas. Arbetet är en kvalitativ studie och materialet har hämtats från dokument och en gruppintervju med tredjeårets sjukskötarstuderanden. Dokumenten består av böcker och vetenskapliga artiklar. I slutet av examensarbetet finns en resuméartikel som ger en översikt av de använda artiklarna. Resultatet har sedan tolkats med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys. Som teoretiska utgångspunkter har vårdteoretikern Benner (1993) och hennes teori om novis till expert använts, samt pedagogen Dewey (2003) och hans teori om learning by doing.
I resultatet framkommer att simulation är en praktisk undervisningsmetod där man genom olika problemlösningar förenar teori med praktik. Undervisningsformen lämpar sig för alla inlärningsstilar. Simulation ökar studerandes kunskap, förståelse och färdigheter samt ökar det kritiska tänkandet. Simulationsundervisningen ska ske i en trygg och kontrollerad miljö, var misstag tillåts. Efter övningarna ges möjlighet till reflektion och eventuella fel kan bli identifierade, tillrättade och diskuterade. Det är viktigt för inlärningen att simulationsundervisningen är så verklighetstrogen som möjligt. Simulation främjar även studerandes samarbetsförmåga. The purpose of this thesis is to examine how simulation works as an educational form for nursing students and how it affects their learning. In the study, different forms of simulation and how they can be applied is examined. The thesis is a qualitative study and the material consists of documents and a group interview with third year nursing students. The documents include books and scientific articles. In the thesis the scientific articles have been summarized in a brief article that gives the reader an overview. The result has been analyzed with a qualitative content analysis. For the theoretical framework nursing theorist Benner (1993) and her theory about novice to expert have been used. Even the pedagogue Dewey (2003) and his theory about learning by doing were used as a theoretical starting point.
The result shows that simulation is a practical educational form where different problem solving exercises combine theory with practice. The educational form is suitable for all learning styles. Simulation enhances students’ knowledge, understanding, skills and their critical thinking. The simulation exercises should take place in a safe and controlled environment, where mistakes are allowed. After the exercises the students are given the opportunity for debriefing, where possible errors can be identified, corrected and discussed. In terms of learning it is important that the simulation education is as realistic as possible. Simulation also promotes students’ ability to cooperate.
I resultatet framkommer att simulation är en praktisk undervisningsmetod där man genom olika problemlösningar förenar teori med praktik. Undervisningsformen lämpar sig för alla inlärningsstilar. Simulation ökar studerandes kunskap, förståelse och färdigheter samt ökar det kritiska tänkandet. Simulationsundervisningen ska ske i en trygg och kontrollerad miljö, var misstag tillåts. Efter övningarna ges möjlighet till reflektion och eventuella fel kan bli identifierade, tillrättade och diskuterade. Det är viktigt för inlärningen att simulationsundervisningen är så verklighetstrogen som möjligt. Simulation främjar även studerandes samarbetsförmåga.
The result shows that simulation is a practical educational form where different problem solving exercises combine theory with practice. The educational form is suitable for all learning styles. Simulation enhances students’ knowledge, understanding, skills and their critical thinking. The simulation exercises should take place in a safe and controlled environment, where mistakes are allowed. After the exercises the students are given the opportunity for debriefing, where possible errors can be identified, corrected and discussed. In terms of learning it is important that the simulation education is as realistic as possible. Simulation also promotes students’ ability to cooperate.