Lasten keskinäinen kiusaaminen Pomarkun päivähoidossa
Pelto-Piri, Petriina (2013)
Pelto-Piri, Petriina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518199
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Pomarkun päivähoidon työntekijöiden ja Pomarkun päivähoidossa olevien lasten huoltajien näkemyksiä lasten keskinäisestä kiusaamisesta, sen ilmenemismuodoista, siihen puuttumisesta ja sen ehkäisemisestä. Tutkimuksessa arvioitiin myös päivähoidon onnistumista turvallisen ilmapiirin luomisessa, lapsen itsetunnon kohottamisessa, tapa- ja moraalikasvatuksessa sekä tiettyjen kasvatuskumppanuuteen liittyvien päivähoidon arvojen toteuttamisessa. Pomarkun päivähoitotoimintaan kuuluu päiväkotitoiminta, ryhmäperhepäivähoito ja perhepäivähoito. Opinnäytetyön aiheen valintaan vaikutti aiheen tärkeys ja ajankohtaisuus.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Menetelmänä toimi kyselytutkimus, jossa samat asiat kartoitettiin eri kohderyhmiltä käyttäen kuitenkin erilaisia lomakkeita. Huoltajien kyselystä tehtiin lapsikohtainen ja strukturoitu, työntekijöiden kyselylomakkeessa käytettiin avoimia kysymyksiä.
Pomarkun päivähoidon työntekijöiden ja päivähoidossa olevien lasten huoltajien mielestä aihe oli hyvin ajankohtainen ja tärkeä. Vastauksista ilmeni, että kiusaamista on jonkin verran, se halutaan rehellisesti tuoda esille ja siihen myös puututaan. Kyselyyn vastanneiden näkemysten mukaan päiväkodissa koetaan tapahtuvan jonkin verran enemmän kiusaamista kuin perhepäivähoidossa. Päivähoidossa kiusaaminen on pääosin psyykkistä, kuten nimittelyä, syrjimistä ja leikeistä pois jättämistä. Fyysisistä kiusaamismuodoista nousi esille töniminen. Huoltajien mielestä kiusaamisen puututaan vähintään hyvin. Päivähoidon työntekijöiden avovastauksista ilmeni sama mielipide. Päivähoidon työntekijät esittävät ehkäisykeinoina varhaista puuttumista, keskustelua, sovittelua, anteeksi pyytämistä ja pieniä jäähyrangaistuksia. Turvallisen ilmapiirin luominen, lapsen itsetunnon tukeminen, tapa- ja moraalikasvatuksen opettaminen sekä varhaiskasvatuksen arvojen toteuttaminen onnistuu tutkimuksen mukaan hyvin. Vastausten laajuus, laatu ja sisältö osoittivat, että työntekijät ovat hyvin ammatillisia ja arvostavat hoidossaan olevien lasten perheitä sekä työtään kokonaisuudessaan.
Tutkimustulosten pohjalta ehdotetaan Pomarkun päivähoidon kehittämiseksi tiedonkulun parantamista sekä päivähoidon työntekijöiden ammatillista tukemista. Päiväkodin vanhempainiltojen aiheeksi tulisi toistuvasti ottaa keskustelua lasten keskinäisestä kiusaamisesta ja vastaavanlaisia tilaisuuksia mahdollistaa kunnan toimesta myös perhepäivähoidossa.
Tutkimuksessa käytettiin sekä kvalitatiivista että kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Menetelmänä toimi kyselytutkimus, jossa samat asiat kartoitettiin eri kohderyhmiltä käyttäen kuitenkin erilaisia lomakkeita. Huoltajien kyselystä tehtiin lapsikohtainen ja strukturoitu, työntekijöiden kyselylomakkeessa käytettiin avoimia kysymyksiä.
Pomarkun päivähoidon työntekijöiden ja päivähoidossa olevien lasten huoltajien mielestä aihe oli hyvin ajankohtainen ja tärkeä. Vastauksista ilmeni, että kiusaamista on jonkin verran, se halutaan rehellisesti tuoda esille ja siihen myös puututaan. Kyselyyn vastanneiden näkemysten mukaan päiväkodissa koetaan tapahtuvan jonkin verran enemmän kiusaamista kuin perhepäivähoidossa. Päivähoidossa kiusaaminen on pääosin psyykkistä, kuten nimittelyä, syrjimistä ja leikeistä pois jättämistä. Fyysisistä kiusaamismuodoista nousi esille töniminen. Huoltajien mielestä kiusaamisen puututaan vähintään hyvin. Päivähoidon työntekijöiden avovastauksista ilmeni sama mielipide. Päivähoidon työntekijät esittävät ehkäisykeinoina varhaista puuttumista, keskustelua, sovittelua, anteeksi pyytämistä ja pieniä jäähyrangaistuksia. Turvallisen ilmapiirin luominen, lapsen itsetunnon tukeminen, tapa- ja moraalikasvatuksen opettaminen sekä varhaiskasvatuksen arvojen toteuttaminen onnistuu tutkimuksen mukaan hyvin. Vastausten laajuus, laatu ja sisältö osoittivat, että työntekijät ovat hyvin ammatillisia ja arvostavat hoidossaan olevien lasten perheitä sekä työtään kokonaisuudessaan.
Tutkimustulosten pohjalta ehdotetaan Pomarkun päivähoidon kehittämiseksi tiedonkulun parantamista sekä päivähoidon työntekijöiden ammatillista tukemista. Päiväkodin vanhempainiltojen aiheeksi tulisi toistuvasti ottaa keskustelua lasten keskinäisestä kiusaamisesta ja vastaavanlaisia tilaisuuksia mahdollistaa kunnan toimesta myös perhepäivähoidossa.