Kysely potilaiden mielipiteistä Satakunnan keskussairaalan LEIKO-toiminnasta kesällä 2013
Mattila, Jaana (2013)
Mattila, Jaana
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718568
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718568
Tiivistelmä
Nykyisin LEIKO-toimintaa on eri sairaaloissa ympäri Suomea. Alun perin toiminta on saanut alkunsa Hyvinkään sairaalasta vuonna 2000. Satakunnan keskussairaalassa LEIKO-toiminta on alkanut 2008. LEIKO on lyhennetty sanoista leikkaukseen kotoa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että potilaat tulevat sairaalaan vasta leikkauspäivän aamuna ennalta sovittuun aikaan porrastetusti aamupäivän aikana.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää potilaiden tyytyväisyyttä Satakunnan keskussairaalan LEIKO-yksikön preoperatiiviseen ohjaukseen. Tavoitteena oli, että tutkimustulosten avulla pystytään kehittämään LEIKO-toimintaa sekä potilasohjausta.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin Satakunnan keskussairaalan LEIKO-yksikön potilailta 116 kappaletta. Palautetuista vastauksista 10 oli täytetty osittain tai ei lainkaan. Näitä vastauksia ei huomioitu analysoinnissa. Vastausprosentti oli 76 %. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Kyselylomake koostui suljetuista ja avoimista kysymyksistä.
Tutkimustulosten mukaan potilaat ovat pääasiassa tyytyväisiä LEIKO-toimintaan. Vastaajat toivoivat, että hoitajat LEIKO-yksikössä olisivat kiinnostuneempia heistä sekä antaisivat heille enemmän aikaa. Vastaajat esittivät myös parannusehdotuksia odotustiloihin. Esimerkiksi vastaajat, jotka olivat menossa selkä- tai lonkkaleikkaukseen, toivoivat odotustiloihin enemmän korkeita tuoleja pehmeiden, upottavien sohvien tilalle. Vastaajat toivoivat myös, että yksikössä olisi erillinen tila vaatteiden vaihtamiseen nykyisten sovitus-koppien sijaan.
Jatkotutkimuksena voisi toteuttaa samanlainen tutkimus Satakunnan keskussairaalan LEIKO-yksikössä ja selvittää, onko yksikön toiminta muuttunut. Jatkotutkimuksena voisi myös tutkia jonkin tietyn potilasryhmän (esim. selkäleikkaukseen menevät potilaat) tyytyväisyyttä preoperatiiviseen ohjaukseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää potilaiden tyytyväisyyttä Satakunnan keskussairaalan LEIKO-yksikön preoperatiiviseen ohjaukseen. Tavoitteena oli, että tutkimustulosten avulla pystytään kehittämään LEIKO-toimintaa sekä potilasohjausta.
Tutkimus oli kvantitatiivinen ja tutkimusaineisto kerättiin Satakunnan keskussairaalan LEIKO-yksikön potilailta 116 kappaletta. Palautetuista vastauksista 10 oli täytetty osittain tai ei lainkaan. Näitä vastauksia ei huomioitu analysoinnissa. Vastausprosentti oli 76 %. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselylomaketta. Kyselylomake koostui suljetuista ja avoimista kysymyksistä.
Tutkimustulosten mukaan potilaat ovat pääasiassa tyytyväisiä LEIKO-toimintaan. Vastaajat toivoivat, että hoitajat LEIKO-yksikössä olisivat kiinnostuneempia heistä sekä antaisivat heille enemmän aikaa. Vastaajat esittivät myös parannusehdotuksia odotustiloihin. Esimerkiksi vastaajat, jotka olivat menossa selkä- tai lonkkaleikkaukseen, toivoivat odotustiloihin enemmän korkeita tuoleja pehmeiden, upottavien sohvien tilalle. Vastaajat toivoivat myös, että yksikössä olisi erillinen tila vaatteiden vaihtamiseen nykyisten sovitus-koppien sijaan.
Jatkotutkimuksena voisi toteuttaa samanlainen tutkimus Satakunnan keskussairaalan LEIKO-yksikössä ja selvittää, onko yksikön toiminta muuttunut. Jatkotutkimuksena voisi myös tutkia jonkin tietyn potilasryhmän (esim. selkäleikkaukseen menevät potilaat) tyytyväisyyttä preoperatiiviseen ohjaukseen.