Aikuiskoulutustuntemus ja aikuiskoulutuksen ohjekirjat : Case Kalajokilaakson koulutuskuntayhtymä
Konttila, Anne (2009)
Konttila, Anne
Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912298535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912298535
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on Kalajokilaakson koulutuskuntayhtymä, jolla on viisi ammattiopistoa Oulun eteläisellä alueella. Koulutustoimintaa on myös laajemmin ammattiopistojen sijaintipaikkakuntien ulkopuolella.
Työn tavoitteena oli selvittää kaikkien Kalajokilaakson koulutuskuntayhtymän nuoriso- ja aikuiskoulutuksessa koulutus-, oppilashallinto- ja oppilaanohjaustehtävissä toimivien nykyistä aikuiskoulutustuntemusta, suhtautumista opintojen henkilökohtaistamiseen ja opiskelijoiden motivointiin sekä palautejärjestelmien käyttöä. Tilanteen selvittäminen on tärkeää tulevaisuuden kannalta aikuiskoulutuksen merkityksen korostuessa työelämän vaatimusten ja koulutustarpeiden kasvaessa, jolloin yhä useampi opiskelijoiden kanssa toimiva henkilö on työssään tekemisissä sekä nuorten että aikuisten kanssa.
Työn tietoperustassa käsiteltiin aikuiskoulutusta ja aikuiskoulutuslainsäädäntöä, henkilöstöjohtamista, asiakastyytyväisyyttä, opiskelun henkilökohtaistamista, henkilökohtaista opintosuunnitelmaa, asiantuntijapalveluita ja -organisaatiota sekä laatuasioita yleensä ja koulutuksen laatua.
Empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena loppukevään 2009 aikana. Kohdehenkilöitä oli 226 ja vastauksia tuli 145, joten vastausprosentti oli hyvä 63,7. Tutkimustuloksia analysoimalla selvisi, mistä asioista tarvitaan lisää tietoa, mutta myös se, että aikuiskoulutuksen ja nuorisokoulutuksen yhteensovittaminen nähdään suurimmaksi osaksi etuja tuovana myönteisenä asiana.
Kehittämistehtävän tuloksena valmistuivat aikuiskoulutuksen keskeisiä asioita ja termistöä selventävä opas ja AIPAL-palautejärjestelmän käyttöopas.
Työn tavoitteena oli selvittää kaikkien Kalajokilaakson koulutuskuntayhtymän nuoriso- ja aikuiskoulutuksessa koulutus-, oppilashallinto- ja oppilaanohjaustehtävissä toimivien nykyistä aikuiskoulutustuntemusta, suhtautumista opintojen henkilökohtaistamiseen ja opiskelijoiden motivointiin sekä palautejärjestelmien käyttöä. Tilanteen selvittäminen on tärkeää tulevaisuuden kannalta aikuiskoulutuksen merkityksen korostuessa työelämän vaatimusten ja koulutustarpeiden kasvaessa, jolloin yhä useampi opiskelijoiden kanssa toimiva henkilö on työssään tekemisissä sekä nuorten että aikuisten kanssa.
Työn tietoperustassa käsiteltiin aikuiskoulutusta ja aikuiskoulutuslainsäädäntöä, henkilöstöjohtamista, asiakastyytyväisyyttä, opiskelun henkilökohtaistamista, henkilökohtaista opintosuunnitelmaa, asiantuntijapalveluita ja -organisaatiota sekä laatuasioita yleensä ja koulutuksen laatua.
Empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena loppukevään 2009 aikana. Kohdehenkilöitä oli 226 ja vastauksia tuli 145, joten vastausprosentti oli hyvä 63,7. Tutkimustuloksia analysoimalla selvisi, mistä asioista tarvitaan lisää tietoa, mutta myös se, että aikuiskoulutuksen ja nuorisokoulutuksen yhteensovittaminen nähdään suurimmaksi osaksi etuja tuovana myönteisenä asiana.
Kehittämistehtävän tuloksena valmistuivat aikuiskoulutuksen keskeisiä asioita ja termistöä selventävä opas ja AIPAL-palautejärjestelmän käyttöopas.