YHDESSÄ ENEMMÄN : Toimintaterapeutti luokanopettajan työparina lasten hienomotoriikkaa tukemassa
Kujamäki, Aini; Mäkinen, Enja (2013)
Kujamäki, Aini
Mäkinen, Enja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618460
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112618460
Tiivistelmä
Koululähtöisen toimintaterapian hyödyistä on saatu hyvää kansainvälistä näyttöä, ja esimerkiksi Kanadassa ja Yhdysvalloissa toimintaterapeutti työskentelee jo luontevana osana tiivistä kouluarkea. Suomessa näin ei kuitenkaan vielä ole.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Jyväskylän Keljonkankaan koulu. Toimeksiantajan puolelta nousi kiinnostus kokeilla käytännössä toimintaterapeutin ja luokanopettajan välistä työparitoimintaa, sillä opettaja voi monen oppilaan luokassa kokea omat resurssinsa ja tietotaitonsa lasten erityishaasteissa toisinaan riittämättömiksi. Lisäksi kouluarjessa oli havaittu hienomotoristen haasteiden enenevissä määrin hankaloittavan joidenkin lasten koulussa suoriutumista, joten työparitoiminta päätettiin kohdistaa juuri lasten hienomotoriikan tukemiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli siten tuoda esille käytännön kokeiluun perustuen, millä keinoin toimintaterapeutti voi luokanopettajan työparina toimiessaan tukea ensimmäisen luokan oppilaan hienomotorisia taitoja.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen toimintatutkimuksen peruspiirteitä noudattaen. Aineistonkeruumenetelminä olivat teemahaastattelu, luokkahuonehavainnointi sekä tutkimuspäiväkirja. Aineistoa analysoitiin läpi prosessin, analysoinnin kehittäessä ja viedessä eteenpäin yhteistyöprosessia. Lopputuloksena syntyi prosessikaaviolla kuvattu malliesimerkki toimintaterapeutin ja luokanopettajan välisestä työparitoiminnasta ja siihen vaikuttavista elementeistä. Malliesimerkin taustalla vaikuttavat Kanadalainen toiminnallisuuden ja sitoutumisen malli (CMOP-E) ja sen kanssa käytettäväksi soveltuva Kanadalainen toimintaterapiaprosessin kehys (CPPF). Käytännön kokeilun myötä tällaisen yhteistyömallin ja erityisosaamisen todettiin vastaavan nykyajan koulumaailman tarpeisiin. Jatkossa voisikin kartoittaa, millaisia resursseja toimintaterapeutin palkkaaminen osaksi kouluarkea vaatisi, sekä määrittää toimintaterapeutille tarkempaa työnkuvaa osana kouluyhteisöä. Lisäksi opinnäytetyössä tuotettu hienomotoriikkaan liittyvä tieto olisi hyvä jalkauttaa myös esiopetuksen arkeen.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Jyväskylän Keljonkankaan koulu. Toimeksiantajan puolelta nousi kiinnostus kokeilla käytännössä toimintaterapeutin ja luokanopettajan välistä työparitoimintaa, sillä opettaja voi monen oppilaan luokassa kokea omat resurssinsa ja tietotaitonsa lasten erityishaasteissa toisinaan riittämättömiksi. Lisäksi kouluarjessa oli havaittu hienomotoristen haasteiden enenevissä määrin hankaloittavan joidenkin lasten koulussa suoriutumista, joten työparitoiminta päätettiin kohdistaa juuri lasten hienomotoriikan tukemiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli siten tuoda esille käytännön kokeiluun perustuen, millä keinoin toimintaterapeutti voi luokanopettajan työparina toimiessaan tukea ensimmäisen luokan oppilaan hienomotorisia taitoja.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisen toimintatutkimuksen peruspiirteitä noudattaen. Aineistonkeruumenetelminä olivat teemahaastattelu, luokkahuonehavainnointi sekä tutkimuspäiväkirja. Aineistoa analysoitiin läpi prosessin, analysoinnin kehittäessä ja viedessä eteenpäin yhteistyöprosessia. Lopputuloksena syntyi prosessikaaviolla kuvattu malliesimerkki toimintaterapeutin ja luokanopettajan välisestä työparitoiminnasta ja siihen vaikuttavista elementeistä. Malliesimerkin taustalla vaikuttavat Kanadalainen toiminnallisuuden ja sitoutumisen malli (CMOP-E) ja sen kanssa käytettäväksi soveltuva Kanadalainen toimintaterapiaprosessin kehys (CPPF). Käytännön kokeilun myötä tällaisen yhteistyömallin ja erityisosaamisen todettiin vastaavan nykyajan koulumaailman tarpeisiin. Jatkossa voisikin kartoittaa, millaisia resursseja toimintaterapeutin palkkaaminen osaksi kouluarkea vaatisi, sekä määrittää toimintaterapeutille tarkempaa työnkuvaa osana kouluyhteisöä. Lisäksi opinnäytetyössä tuotettu hienomotoriikkaan liittyvä tieto olisi hyvä jalkauttaa myös esiopetuksen arkeen.