Urapolku - erityisopiskelijan tie työelämään
Yliniitty, Liisa-Maija (2013)
Yliniitty, Liisa-Maija
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518225
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli havainnoida erityisopiskelijoiden vaiheita sivuten eräiden Pirkanmaalaisten ammatillisten oppilaitosten yhteistä Urapolku-hanketta. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tietoa ja kokemuksia opiskelijoiden vaiheista urapolullaan, kun he saivat tehostettua tukea työssäoppimiseensa. He saivat tukea ja ohjausta myös työssäoppimisensa ja työllistymisensä suunnitteluun. Opinnäytetyössä kuvataan kolmen esimerkkiopiskelijan polut siihen saakka, kun tämän opinnäytetyön oli määrä valmistua.
Teoriaosassa kuvaan oppimista työn tekemisen ja työssä oppimisen kautta. Kuvaan myös toimintakykyä työkyvyn osana. Ammatillisessa erityisopetuksessa opetus on mukautettava siten, että opiskelija saa mahdollisimman suuressa määrin saavuttaa saman pätevyyden kuin muussa ammatillisessa opetuksessa, mikä on haaste ammattikouluissa. Opintojen työvaltaistamisen kautta haetaan yhtä ratkaisua tähän pulmaan. Työssä harjaantumisen avulla voidaan saavuttaa riittävä ammattitaito tulevaisuuden työllistymistä ajatellen.
Työ jota tehdään määrittää ne osaamisvaatimukset, joita yritykseen työllistymiseen tarvitaan, joten silloin kun työllistyminen on johtoajatus jo koulutuksen aikana, voidaan opintoja suunnitella yksilöllisesti kunkin erityisopiskelijan kykyjen ja valmiuksien mukaan. Koska erityistä tukea tarvitseva nuori voi tarvita työllistyäkseen erityistä panostusta myös työnantajalta, selvitetään myös yhteiskunnan tarjoamat mahdollisuudet tukea työnantajaa erityisen nuoren työllistämiseksi.
Teoriaosassa kuvaan oppimista työn tekemisen ja työssä oppimisen kautta. Kuvaan myös toimintakykyä työkyvyn osana. Ammatillisessa erityisopetuksessa opetus on mukautettava siten, että opiskelija saa mahdollisimman suuressa määrin saavuttaa saman pätevyyden kuin muussa ammatillisessa opetuksessa, mikä on haaste ammattikouluissa. Opintojen työvaltaistamisen kautta haetaan yhtä ratkaisua tähän pulmaan. Työssä harjaantumisen avulla voidaan saavuttaa riittävä ammattitaito tulevaisuuden työllistymistä ajatellen.
Työ jota tehdään määrittää ne osaamisvaatimukset, joita yritykseen työllistymiseen tarvitaan, joten silloin kun työllistyminen on johtoajatus jo koulutuksen aikana, voidaan opintoja suunnitella yksilöllisesti kunkin erityisopiskelijan kykyjen ja valmiuksien mukaan. Koska erityistä tukea tarvitseva nuori voi tarvita työllistyäkseen erityistä panostusta myös työnantajalta, selvitetään myös yhteiskunnan tarjoamat mahdollisuudet tukea työnantajaa erityisen nuoren työllistämiseksi.