Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Mikkelin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Havainnollistava tietoisku ravitsemuksesta yläkoululaisten epäterveellisiä välipaloja vastaan

Mussalo, Venla (2013)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo_VenlaMussalo.pdf (1.266Mt)
Lataukset: 


Mussalo, Venla
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818910
Tiivistelmä
Osaksi suomalaista ruokakulttuuria on tullut välipalaistuminen ja pääaterioiden korvaaminen epäterveellisillä välipaloilla tai napostelulla. Välipalaistuminen näkyy myös yläkouluikäisten ruokavalinnoissa ja he saattavat korvata esimerkiksi kouluruoan epäterveellisillä välipaloilla. Epäterveellisten välipalojen suosiminen voi aiheuttaa painonnousua, verensokerin vaihtelua sekä vajaaravitsemusta. Noin 40 % peruskoulun yläkoululaisista ei syö kouluruokaa päivittäin. Kouluruokailu on osa peruskoulujen ravitse-muskasvatusta ja kouluruoan tarkoituksena on taata kolmasosa päivittäisestä energiansaannista. Opinnäytetyön tavoitteena on vaikuttaa yläkouluikäisten ajatuksiin päivittäisistä ruoka- ja välipalavalinnoista.

Työ toteutetaan toiminnallisena opinnäytteenä, jossa lopputuloksena tuotetaan konkreettinen tuote. Tuote koostuu epäterveellisten välipalojen havaintomateriaalista sekä Yläkoululaisen pieni ravitsemusopas -vihkosta. Havaintomateriaalissa osoitetaan epäterveellisten välipalojen sisältämiä rasva- ja sokerimääriä, minkä avulla pyritään vaikuttamaan yläkoululaisten ajatuksiin välipalavalinnoista. Vihko muodostuu hyvän ja tasapainoisen ruokavalion perusteista, eri ravintoaineiden saantilähteistä ja välipalavinkeistä. Ruokailulla on myös sosiaalinen merkitys. Yhdessä syömisen merkitys on muuttunut ruokakulttuurin muutoksen myötä yksin ruokailuksi.

Työn toiminnallinen osuus toteutettiin kahdessa Mikkelin kaupungin yläkoulussa. Toinen kouluista oli ”maaseutumainen” ja toinen ”kaupunkimainen”. Toteutus kahdessa koulussa mahdollisti vertailun, onko asuinalueella ja koulun sijainnilla vaikutusta siihen, suosiiko yläkoululainen terveellisiä vai epäterveellisiä välipaloja. Maaseutumaisessa koulussa havainnollistettiin yhdessä vai yksin -ruokailua kahdella kattauksella, mutta se ei saavuttanut suosiota oppilaiden keskuudessa. ”Maaseutumaisen” koulun oppilaat olivat kiinnostuneempia havaintomateriaalista kuin ”kaupunkimaisemman” koulun oppilaat. Molemmissa kouluissa tytöt olivat kiinnostuneempia havaintomateriaalista. Koulujen oppilaiden kiinnostusta vertailemalla voidaan todeta, että oppilaan asuinalueella ja koulun sijainnilla on vaikutusta siihen, suosiiko hän epäterveellisiä vai terveellisiä välipaloja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste