Peliohjelmointi Androidille AndEngineä käyttäen
Hakala, Janne (2013)
Hakala, Janne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818829
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818829
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten AndEngine-pelimoottoria voidaan käyttää hyväksi Android-peliohjelmoinnissa. Tarkoituksena oli tutustua AndEnginen tarjoamiin peliohjelmointia helpottaviin ominaisuuksiin ja luoda näiden tutkimusten pohjalta yksinkertainen esimerkkipeli, jossa käytetään näitä ominaisuuksia. Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa.
Opinnäytetyön ensimmäisissä kappaleissa käydään läpi mobiilipelien historiaa ja nykytilannetta sekä tutustutaan yleisesti Androidiin ja sen peliohjelmointiin. Myöhemmin esitellään AndEngine ja sen tarjoamia ominaisuuksia. Käytännön osuudessa luotiin pieni peli, jossa näitä AndEnginen ominaisuuksia käytettiin. Esimerkkipelin luonnin jälkeen tarkasteltiin pelin toimivuutta erilaisilla Android-laitteilla.
Peliä tehdessä selvisi, että AndEngine helpottaa useita käytännön asioita mobiilipelikehityksessä. Testausvaiheessa selvisi, ettei AndEnginellä tehty peli toiminut ollenkaan vanhimmalla testauslaitteella. Uudemmat laitteet sen sijaan pyörittivät peliä hyvin, vain eri resoluutioille skaalautuminen aiheutti pieniä graafisia ongelmia.
Opinnäytetyön ensimmäisissä kappaleissa käydään läpi mobiilipelien historiaa ja nykytilannetta sekä tutustutaan yleisesti Androidiin ja sen peliohjelmointiin. Myöhemmin esitellään AndEngine ja sen tarjoamia ominaisuuksia. Käytännön osuudessa luotiin pieni peli, jossa näitä AndEnginen ominaisuuksia käytettiin. Esimerkkipelin luonnin jälkeen tarkasteltiin pelin toimivuutta erilaisilla Android-laitteilla.
Peliä tehdessä selvisi, että AndEngine helpottaa useita käytännön asioita mobiilipelikehityksessä. Testausvaiheessa selvisi, ettei AndEnginellä tehty peli toiminut ollenkaan vanhimmalla testauslaitteella. Uudemmat laitteet sen sijaan pyörittivät peliä hyvin, vain eri resoluutioille skaalautuminen aiheutti pieniä graafisia ongelmia.