Asiakaskunnan mielipiteitä kartoittava esiselvitys Mikkeli elokuvateattereille
Falck, Tuomo (2013)
Falck, Tuomo
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112217876
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli toteuttaa asiakaskunnan mielipiteitä ja kehitysehdotuksia kartoittava esiselvitys Mikkelin elokuvateattereille. Toimeksianto kohdistui saman yrittäjän omistuksessa oleviin elokuvateattereihin Kinolinna ja Ritz. Toimeksiantajan tarpeita mukaillen muotoilin seuraavan tutkimuskysymyksen: mitä ilmiöitä elokuvateattereiden asiakaskunnasta ja heidän mielipiteistään nousee keskeisimpinä esiin?
Pohjustin tutkimustani tarkastelemalla toimeksiantajayritystä sekä elokuvateatterialan nykytilaa, josta ilmeni etenkin alan vahvoina säilyneet katsojaluvut sekä digitalisoitumisen mukanaan tuoneet uudistukset. Perehdyin myös kartoittavan tutkimuksen luonteeseen, aineistonkäsittelymetodeihin, asiakastyytyväisyyden teoriaan sekä lomakesuunnittelun vaiheisiin. Pyrin myös käymään läpi koko käytännön toteutuksen vaihe vaiheelta ja lopuksi arvioin onnistumiseni.
Toteutin toimeksiantajan asiakkaille standardoidun lomakekyselyn 18.3. - 24.4.2013, johon kertyi 195 vastauksen aineisto. Kartoitus ja asiakastyytyväisyys olivat keskeisinä teemoina tutkimuksessa. Esille nousseiden ilmiöiden ja painotusten avulla yritys voi pohtia, mihin halutaan syventyä lisää ja millä tavoin sekä käyttää tuloksia tulevien liiketoiminnallisten ratkaisujensa tukena. Oheistavoitteena oli lisäksi syventyä ja perehtyä tutkimuksen suunnittelun ja toteutuksen eri vaiheisiin – kiteytetysti koko tutkimusprosessin läpivientiin.
Asiakkaiden tyytyväisyys näkyi tuloksissa varsin vahvana, samoin asiakasuskollisuus ja paikkakuntauskollisuus asiakaskäyttäytymisen ilmiöinä. Eroavaisuuksia oli havaittavissa etenkin eri ikäryhmien mielipiteissä. Vahvoina teemoina kehityskohteiden osalta olivat varsinkin mielipiteitä jakaneet valikoima ja esitysajat. Tutkimus nostatti paljon ehdotuksia jatkotoimenpiteille, kuten naposteluvalikoiman muutoksille ja erilaisten elokuvavalikoimaratkaisujen soveltamiselle. Myös toimitilojen viihtyvyys sai varteenotettavia kehitysehdotuksia, kuten odotustilojen uudistukset ja istuinpaikkojen mukavuuden parantaminen. Tutkimus valoi myös käyttökelpoista vertailupohjaa jatkotutkimuksille.
Pohjustin tutkimustani tarkastelemalla toimeksiantajayritystä sekä elokuvateatterialan nykytilaa, josta ilmeni etenkin alan vahvoina säilyneet katsojaluvut sekä digitalisoitumisen mukanaan tuoneet uudistukset. Perehdyin myös kartoittavan tutkimuksen luonteeseen, aineistonkäsittelymetodeihin, asiakastyytyväisyyden teoriaan sekä lomakesuunnittelun vaiheisiin. Pyrin myös käymään läpi koko käytännön toteutuksen vaihe vaiheelta ja lopuksi arvioin onnistumiseni.
Toteutin toimeksiantajan asiakkaille standardoidun lomakekyselyn 18.3. - 24.4.2013, johon kertyi 195 vastauksen aineisto. Kartoitus ja asiakastyytyväisyys olivat keskeisinä teemoina tutkimuksessa. Esille nousseiden ilmiöiden ja painotusten avulla yritys voi pohtia, mihin halutaan syventyä lisää ja millä tavoin sekä käyttää tuloksia tulevien liiketoiminnallisten ratkaisujensa tukena. Oheistavoitteena oli lisäksi syventyä ja perehtyä tutkimuksen suunnittelun ja toteutuksen eri vaiheisiin – kiteytetysti koko tutkimusprosessin läpivientiin.
Asiakkaiden tyytyväisyys näkyi tuloksissa varsin vahvana, samoin asiakasuskollisuus ja paikkakuntauskollisuus asiakaskäyttäytymisen ilmiöinä. Eroavaisuuksia oli havaittavissa etenkin eri ikäryhmien mielipiteissä. Vahvoina teemoina kehityskohteiden osalta olivat varsinkin mielipiteitä jakaneet valikoima ja esitysajat. Tutkimus nostatti paljon ehdotuksia jatkotoimenpiteille, kuten naposteluvalikoiman muutoksille ja erilaisten elokuvavalikoimaratkaisujen soveltamiselle. Myös toimitilojen viihtyvyys sai varteenotettavia kehitysehdotuksia, kuten odotustilojen uudistukset ja istuinpaikkojen mukavuuden parantaminen. Tutkimus valoi myös käyttökelpoista vertailupohjaa jatkotutkimuksille.