Digital marketing leading towards new business opportunities : Searching for collaboration between Finnish music companies and digital service companies
Immonen, Laura; Joensuu, Jaakko (2009)
Immonen, Laura
Joensuu, Jaakko
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178180
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178180
Tiivistelmä
Musiikkiala on ollut murroksessa vuosituhannen alusta alkaen johtuen suurimmaksi osaksi internetin ja muiden digitaalisten kanavien kehittymisestä. Nämä kanavat ovat vaikuttaneet musiikkialan yritysten ansaintalogiikkaan siten, että perinteiset tulonlähteet eivät enää olleet yksin riittäviä. Kehitys on johtanut digitaalisten työ-, jakelu- ja markkinointivälineiden muodostumiseen ja hyödyntämiseen. Muutos on synnyttänyt uusia, palveluteknologiaan keskittyviä pieniä ja keskisuuria yrityksiä, jotka kehittävät erilaisia markkinointivälineitä ja digitaalisia palveluja asiakkaiden tarpeisiin. Kysymys kuuluukin; tekevätkö nämä kaksi luonteeltaan hyvin erilaista alaa yhteistyötä ja minkälaisia haasteita yhteistyölle on tullut vastaan? Tämä opinnäytetyö luo katsauksen tämän hetkiseen tilanteeseen kyseisillä aloilla ja pyrkii antamaan mahdollisimman laajan kuvan yhteistyön eri kulmakivistä. Lisäksi tutkitaan erilaisten digitaalisten markkinointivälineiden käyttöä ja laajuutta tutkimukseen osallistuneissa suomalaisissa yrityksissä.
Opinnäytetyö perustuu aihetta tukevaan aineistoon sekä kvalitatiiviseen tutkimukseen, joka käytännössä toteutuu digitaalisen markkinoinnin perusteiden katsauksella sekä kahdeksan haastattelun kautta suomalaisissa musiikin alan yrityksissä sekä digitaalisissa palveluyrityksissä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että musiikkialan ja digitaalisten palveluyritysten välillä on vielä useita esteitä sujuvan yhteistyön muodostumiseksi. Muutamista onnistuneista esimerkeistä huolimatta useimmat yhteistyöyritykset eivät ole edenneet pitkäaikaiseksi yhteistyöksi. Vastaajayritykset käyttivät laajasti hyväkseen digitaalisia markkinointivälineitä, vaikka osaksi niiden hyödyllisyys ja vaikutus asiakkaisiin oli epävarmaa.
Opinnäytetyö perustuu aihetta tukevaan aineistoon sekä kvalitatiiviseen tutkimukseen, joka käytännössä toteutuu digitaalisen markkinoinnin perusteiden katsauksella sekä kahdeksan haastattelun kautta suomalaisissa musiikin alan yrityksissä sekä digitaalisissa palveluyrityksissä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että musiikkialan ja digitaalisten palveluyritysten välillä on vielä useita esteitä sujuvan yhteistyön muodostumiseksi. Muutamista onnistuneista esimerkeistä huolimatta useimmat yhteistyöyritykset eivät ole edenneet pitkäaikaiseksi yhteistyöksi. Vastaajayritykset käyttivät laajasti hyväkseen digitaalisia markkinointivälineitä, vaikka osaksi niiden hyödyllisyys ja vaikutus asiakkaisiin oli epävarmaa.