Taiteesta ja kulttuurista hyvinvointia lapsille : Yhteistyökumppaneiden kokemuksia päiväkodin Ilmaisupainotteisesta taideprojektista
Hantula, Jenna; Hakanen, Mira (2013)
Hantula, Jenna
Hakanen, Mira
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919047
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112919047
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten yhteistyökumppanit taiteen ja kulttuurin aloilta ovat kokeneet Ilmaisupainotteisen taideprojektin Ylisen päiväkodissa. Ylinen on Seinäjoen kaupungin 35 lapsen ja viiden kasvattajan päiväkoti, jossa on vuodesta 2008 lähtien toteutettu Ilmaisupainotteista taideprojektia. Sen tarkoituksena on tukea lasten kokonaisvaltaista hyvinvointia taiteen ja kulttuurin menetelmin. Siinä on ollut mukana 38 henkilöä eri taiteen ja kulttuurin aloilta.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee hyvinvointia ja taiteen ja kulttuurin menetelmien hyvinvointivaikutuksia. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja käytimme teemahaastattelua. Haastattelimme taideprojektin yhteistyökumppaneista 9 henkilöä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat taideprojektin tavoitteet yhteistyökumppaneiden näkökulmasta ja mitä lasten hyvinvointi on heidän mielestään. Lisäksi selvitimme miten taiteen ja kulttuurin toimijat kokevat voivansa vaikuttaa omalla työllään lasten hyvinvointiin ja miten taiteen ja kulttuurin toimijat kehittäisivät taideprojektia.
Tutkimustulosten mukaan taideprojektin yleisimmät tavoitteet yhteistyökumppa-neiden mielestä olivat lapsen itseilmaisun kehittyminen ja taidekasvatus. Nämä tulivat monissa haastatteluissa esille. Lapsen hyvinvoinnin he näkivät muun muassa kokonaisvaltaisena, monitasoisena, lapsen turvallisuuden tunteena, itsensä ilmaisuna ja tunteiden ilmaisuna. Lasten hyvinvointiin he kokivat voivansa omalla työllään vaikuttaa esimerkiksi niin, että lapset voivat purkaa omia tunteitaan, heidän kielensä kehittyy ja he pääsevät tutustumaan taiteeseen yhteistyökumppaneiden kautta, jotka mahdollistavat tämäntyyppisen toiminnan. Taideprojektia yhteistyökumppanit suurimmassa osassa haastatteluja kehittäisivät siten, että toiminta laajenisi myös muihin päiväkoteihin niin Seinäjoen alueella kuin valtakunnallisestikin. He myös tutkisivat toiminnan vaikutuksia ja toisivat tutkimustuloksia esille päättäjille ja vanhemmille. Monet olivat myös sitä mieltä, että resursseja tämänkaltaiselle toiminnalle tulisi varata enemmän.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee hyvinvointia ja taiteen ja kulttuurin menetelmien hyvinvointivaikutuksia. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja käytimme teemahaastattelua. Haastattelimme taideprojektin yhteistyökumppaneista 9 henkilöä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitkä ovat taideprojektin tavoitteet yhteistyökumppaneiden näkökulmasta ja mitä lasten hyvinvointi on heidän mielestään. Lisäksi selvitimme miten taiteen ja kulttuurin toimijat kokevat voivansa vaikuttaa omalla työllään lasten hyvinvointiin ja miten taiteen ja kulttuurin toimijat kehittäisivät taideprojektia.
Tutkimustulosten mukaan taideprojektin yleisimmät tavoitteet yhteistyökumppa-neiden mielestä olivat lapsen itseilmaisun kehittyminen ja taidekasvatus. Nämä tulivat monissa haastatteluissa esille. Lapsen hyvinvoinnin he näkivät muun muassa kokonaisvaltaisena, monitasoisena, lapsen turvallisuuden tunteena, itsensä ilmaisuna ja tunteiden ilmaisuna. Lasten hyvinvointiin he kokivat voivansa omalla työllään vaikuttaa esimerkiksi niin, että lapset voivat purkaa omia tunteitaan, heidän kielensä kehittyy ja he pääsevät tutustumaan taiteeseen yhteistyökumppaneiden kautta, jotka mahdollistavat tämäntyyppisen toiminnan. Taideprojektia yhteistyökumppanit suurimmassa osassa haastatteluja kehittäisivät siten, että toiminta laajenisi myös muihin päiväkoteihin niin Seinäjoen alueella kuin valtakunnallisestikin. He myös tutkisivat toiminnan vaikutuksia ja toisivat tutkimustuloksia esille päättäjille ja vanhemmille. Monet olivat myös sitä mieltä, että resursseja tämänkaltaiselle toiminnalle tulisi varata enemmän.