KUKA ON CARMEN? : Näkemyksiä Georges Bizet'n suosikkioopperan nimiroolista
Vaahtoluoto, Maiju (2013)
Vaahtoluoto, Maiju
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119201
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119201
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee Georges Bizet’n Carmen-oopperan nimiroolia. Työ pohjautuu työskentelyyni Carmenin roolin kanssa, jonka valmistelin 2011–2012 välisenä aikana Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulun (nykyinen Centria ammattikorkeakoulu) oopperatyön erikoistumisopinnoissani.
Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta sekä taiteellisesta osiosta. Taiteellinen osuus käsittää 3.2.2012 esitetyn Carmen-konsertin, jossa olin Carmenin roolissa, sekä oman roolityöskentelyni. Kirjallinen osuus käsittelee erilaisia tulkintoja Carmenin roolista sisältäen sekä omani että oopperalavoilla roolia tehneiden oopperalaulajien näkemykset. Halusin selvittää, miten ansioituneet oopperalaulajat näkevät Carmenin hahmon ja miten se eroaa omasta roolianalyysistäni.
Opinnäytetyö painottui vahvasti kokemukselliseen oppimiseen. Tutkimuksellisena viitekehyksenä käytettiin diskurssianalyysiä, jonka avulla tarkasteltiin näkemyksiä Carmenin roolista. Opinnäytetyössä tulivat ilmi roolianalyysin merkitys sekä oman persoonan tärkeys oopperaroolia valmistaessa.
Opinnäytetyö koostuu kirjallisesta sekä taiteellisesta osiosta. Taiteellinen osuus käsittää 3.2.2012 esitetyn Carmen-konsertin, jossa olin Carmenin roolissa, sekä oman roolityöskentelyni. Kirjallinen osuus käsittelee erilaisia tulkintoja Carmenin roolista sisältäen sekä omani että oopperalavoilla roolia tehneiden oopperalaulajien näkemykset. Halusin selvittää, miten ansioituneet oopperalaulajat näkevät Carmenin hahmon ja miten se eroaa omasta roolianalyysistäni.
Opinnäytetyö painottui vahvasti kokemukselliseen oppimiseen. Tutkimuksellisena viitekehyksenä käytettiin diskurssianalyysiä, jonka avulla tarkasteltiin näkemyksiä Carmenin roolista. Opinnäytetyössä tulivat ilmi roolianalyysin merkitys sekä oman persoonan tärkeys oopperaroolia valmistaessa.