Vanhempien ero ja lapsen hyvinvointi päiväkodissa
Salmela, Annika (2013)
Salmela, Annika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112518231
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vanhempien eron kokeneiden lasten hyvinvointia päiväkodissa sekä lastentarhanopettajien keinoja lapsen tukemiseen. Tämän tutkimuksen teoria sisältää määritelmän perheestä hyvinvoinnin tuojana sekä vanhempien eron vaikutukset perheeseen ja lapsen hyvinvointiin. Tutkimuksessa käsiteltiin myös lastentarhanopettajan työnkuvaa, lapsen tukemista sekä tekijöitä, jotka suojaavat lasta eron vaikutuksilta.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla, joiden haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin kolmessa päiväkodissa, joissa jokaisessa haastatteluun osallistui 2-3 lastentarhanopettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Olennaisena tutkimustuloksena tälle opinnäytetyölle oli vanhempien eron kokeneiden lasten oireettomuus päiväkodissa sekä lastentarhanopettajien eroavaisuudet eron kokeneiden lasten ja vanhempien kohtaamisessa. Oireettomuus päiväkodissa johtui joko lapsen hyvästä sopeutumiskyvystä tai lapsen tietoisesta päätöksestä pitää erosta aiheutuneet tunteet poissa päiväkodista. Eron vaikutusten näkymättömyys voi johtua myös lastentarhanopettajien kyvyttömyydestä huomata lapsessa vaikeasti havaittavissa olevaa oirehtimista. Eronneiden vanhempien ja heidän lastensa kohtaaminen näytti tapahtuvan kahdella tavalla. Toiset lastentarhanopettajat pitivät erityisen huomion kiinnittämistä tärkeänä, toiset näkivät erityisaseman välttämisen olennaisena keinona lapsen ja vanhemman tukemisessa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Aineisto kerättiin ryhmähaastatteluilla, joiden haastattelumuotona käytettiin teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin kolmessa päiväkodissa, joissa jokaisessa haastatteluun osallistui 2-3 lastentarhanopettajaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla.
Olennaisena tutkimustuloksena tälle opinnäytetyölle oli vanhempien eron kokeneiden lasten oireettomuus päiväkodissa sekä lastentarhanopettajien eroavaisuudet eron kokeneiden lasten ja vanhempien kohtaamisessa. Oireettomuus päiväkodissa johtui joko lapsen hyvästä sopeutumiskyvystä tai lapsen tietoisesta päätöksestä pitää erosta aiheutuneet tunteet poissa päiväkodista. Eron vaikutusten näkymättömyys voi johtua myös lastentarhanopettajien kyvyttömyydestä huomata lapsessa vaikeasti havaittavissa olevaa oirehtimista. Eronneiden vanhempien ja heidän lastensa kohtaaminen näytti tapahtuvan kahdella tavalla. Toiset lastentarhanopettajat pitivät erityisen huomion kiinnittämistä tärkeänä, toiset näkivät erityisaseman välttämisen olennaisena keinona lapsen ja vanhemman tukemisessa.