Esi-ja alkuopetuksen yhteistyö : Väinölän päiväkodin ja Väinölän koulun yhteistyökokeilu
Mäntynen, Päivi (2013)
Mäntynen, Päivi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718609
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718609
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksellisessa kehittämistyössä oli tarkoitus lähteä luomaan ja kokeilemaan toiminnallista yhteistyötä Väinölän koulun ja Väinölän päiväkodin välille yhteistyössä luokanopettajien ja lastentarhanopettajien kanssa. Tavoitteena oli helpottaa esikouluikäisten lasten kouluun siirtymistä.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta käsittelee koulu- ja päiväkotikulttuureja sekä niiden eroavaisuuksia sekä yhteistyön rakentumista eri toimintakulttuurien välille. Esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä saaduista aiemmista kokemuksista kerrotaan lyhyesti.
Kehittämistyö käynnistyi ryhmäkeskustelulla, jossa ideoitiin yhteistoimintaa esikoululaisten ja koulun oppilaiden välille. Tämän jälkeen ideoita ja suunnitelmia testattiin käytännössä. Kunkin toiminnan jälkeen niitä arvioitiin opettajilta ja oppilailta saatujen palautteiden ja tehtyjen havaintojen avulla. Lopuksi järjestettiin ryhmähaastattelu luokanopettajille ja lastentarhanopettajille. Kokeiltujen yhteistoimintojen ja saatujen palautteiden pohjalta luotiin esi- ja alkuopetuksen yhteistyön aloittamiseksi yhteistyömalli ”saattaen kouluun”.
Tämän opinnäytetyön tietoperusta käsittelee koulu- ja päiväkotikulttuureja sekä niiden eroavaisuuksia sekä yhteistyön rakentumista eri toimintakulttuurien välille. Esi- ja alkuopetuksen yhteistyöstä saaduista aiemmista kokemuksista kerrotaan lyhyesti.
Kehittämistyö käynnistyi ryhmäkeskustelulla, jossa ideoitiin yhteistoimintaa esikoululaisten ja koulun oppilaiden välille. Tämän jälkeen ideoita ja suunnitelmia testattiin käytännössä. Kunkin toiminnan jälkeen niitä arvioitiin opettajilta ja oppilailta saatujen palautteiden ja tehtyjen havaintojen avulla. Lopuksi järjestettiin ryhmähaastattelu luokanopettajille ja lastentarhanopettajille. Kokeiltujen yhteistoimintojen ja saatujen palautteiden pohjalta luotiin esi- ja alkuopetuksen yhteistyön aloittamiseksi yhteistyömalli ”saattaen kouluun”.