Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lääkelaskentaa – ulkoaoppien vai perusteet ymmärtäen

Korkee, Ismo (2013)

 
Avaa tiedosto
Korkee_Ismo.pdf (970.3Kt)
Lataukset: 


Korkee, Ismo
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120119256
Tiivistelmä
Suomessa moni perusasteen jälkeen ammatillisille aloille opiskelemaan siirtyneistä keskeyttää opintonsa, ja varsinkin teknisillä aloilla osasyyksi nähdään opiskelijoiden entistä heikommat matematiikan taidot. Nämä vajavaiset perusvalmiudet matematiikassa haittaavat myös pehmeämmillä aloilla: esimerkiksi monen terveydenhuoltoon liittyvän tutkinnon vaatimuksiin kuuluva lääkelaskennan osuus saattaa osoittautua yllättävän vaikeaksi – joidenkin valmistuminen alalle on jopa viivästynyt tämän vuoksi. Valitsin kehittämishankkeeni aiheeksi tämän problematiikan selvittämisen.

Lääkelaskennan oppimisen vaikeudet ovat tunnetusti vaikeuksia nimenomaan matematiikan oppimisessa, joillakin se on kehittynyt jopa matematiikkapeloksi. Aiheesta on tehty runsaasti kasvatustieteellistä tutkimusta ja lääkelaskennankin osaamisesta on olemassa jopa väitöskirjoja.

Opetellessani hallitsemaan lääkelaskentaa havaitsin omaa oppimistani haittaavan mm. seuraavat piirteet:
(1) Miksei keskeisiä käsitteitä havainnollisteta kuvioiden avulla?
(2) Miksi samaa laskua varten esitetään jopa kolme eri laskutapaa?
(3) Miksi näytetään opetettavan mekaanisia toimintamalleja ja ulkoaopeteltavia kaavoja käsitteiden syvällisen ymmärtämisen kustannuksella?
Hankkeeni aiheeksi tarkentui tutkia pelkästään lääkelaskennan opettamisen perinnettä – voisiko joitakin sen piirteitä muuttamalla helpottaa aiheen oppimista?

Tutustuin lääkelaskennan nykykäytänteisiin TAMK:n Terveyspalveluiden yksikössä havainnoimalla puolen vuoden ajan useiden eri luokkien toimintaa kahden eri opettajan ohjaamana. Osallistuin jopa itsekin opettamiseen kokeillen uusia havainnollistamis- ja opetusmenetelmiäni. Sain runsaasti hyvää havaintoaineistoa reflektoinnissa opettajien ja oppilaiden kanssa, ja tämä aineisto toimii taustavaikuttajana työni kaikkien kommenttien ja uusien ideoiden pohjalla.

Työni päähuomio on se, että lääkelaskennassa joidenkin käsitteiden kohdalla ei hyödynnetä tarpeeksi niiden matemaattista luonnetta. Mielestäni käsitteiden syvälliseen ymmärtämiseen ei anneta riittävästi huomiota ja keinoja, jolloin heikommat oppilaat joutuvat turvautumaan mekaanisiin toimintatapoihin kuten kaavojen ulkoaopetteluun. Tunnetusti tällainen ei ole hedelmällistä matematiikan opiskelussa.

Esitän työssäni joitakin parannusehdotuksia nykyisiin käytänteisiin. Esitän myös kokonaan uuden, ns. visuaalis-matemaattisen lähestymistavan, joka jää tämän työn myötä odottamaan lääkelaskennan yhteisön reaktioita ja hyväksyntää.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste