Satuja koulumaailmasta - satukirja koulun aloittamisen tukena
Reinvall, Jutta (2013)
Reinvall, Jutta
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918983
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda satukirja koulunkäynnistä sadutus –työmenetelmää käyttäen. Työ tehtiin toiminnallisena opinnäytetyönä Rauman Normaalikoulussa toimivassa iltapäiväkerho Leppiksessä ja työn tekoon osallistui 1. – sekä 2. –luokkalaisia oppilaita, niin satujen kerronnassa kuin satujen kuvittamisessakin. Valmis satukirja toimitettiin Rauman Normaalikoulussa toimivaan esikoulu Tai-katakkiin ja sen päällimmäisenä ajatuksena oli toimia perehdytyskirjana koulun aloittajille.
Sadutuksen avulla voidaan syventää lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta sekä hankkia tietoa lapsen ajatuksista ja mielipiteistä ilman, että kysytään lapselta asioista suoraan. Eräänlainen kysymysten asettelu saattaa johtaa siihen, että lapsi vastaa niin kuin aikuinen haluaisi vastattavan. Ideana on, että aikuinen pyytää lasta kertomaan sadun, joka kirjataan ylös. Perimmäisenä ajatuksena on, että ihminen on kertoja syn-tyessään, ja satujen kerronta ei vaadi uusia taitoja.
Satuprojekti alkoi konkreettisesti huhtikuussa 2013, kun oppilaiden vanhemmille ja-ettiin kirjeet, joissa pyydettiin heidän suostumustaan lasten projektiin osallistumisel-le. Satujen kertomiseen osallistui loppujen lopuksi neljä 2. –luokkalaista ja kuvien piirtämiseen osallistui halukkaat lapset 1. –luokkalaisten joukosta. Tässä projektissa sadusta toteutettiin yksilösadutuksena, eli kerrallaan sadutettiin ja piirrätettiin yhtä lasta. Aiheeksi annettiin koulu, koska tavoite oli selkeä. Muuten satujen kerrontaan lapsille annettiin vapaat kädet.
Valmiista saduista ja kuvista koottiin satukirja, jonka nimeksi päätyi Elli aloittaa koulun. Yksi valmis teos postitettiin esikoulu Taikatakkiin ja yksi lähetettiin iltapäiväkerho Leppikseen kiitoksena projektiin osallistumisena.
Sadutuksen avulla voidaan syventää lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta sekä hankkia tietoa lapsen ajatuksista ja mielipiteistä ilman, että kysytään lapselta asioista suoraan. Eräänlainen kysymysten asettelu saattaa johtaa siihen, että lapsi vastaa niin kuin aikuinen haluaisi vastattavan. Ideana on, että aikuinen pyytää lasta kertomaan sadun, joka kirjataan ylös. Perimmäisenä ajatuksena on, että ihminen on kertoja syn-tyessään, ja satujen kerronta ei vaadi uusia taitoja.
Satuprojekti alkoi konkreettisesti huhtikuussa 2013, kun oppilaiden vanhemmille ja-ettiin kirjeet, joissa pyydettiin heidän suostumustaan lasten projektiin osallistumisel-le. Satujen kertomiseen osallistui loppujen lopuksi neljä 2. –luokkalaista ja kuvien piirtämiseen osallistui halukkaat lapset 1. –luokkalaisten joukosta. Tässä projektissa sadusta toteutettiin yksilösadutuksena, eli kerrallaan sadutettiin ja piirrätettiin yhtä lasta. Aiheeksi annettiin koulu, koska tavoite oli selkeä. Muuten satujen kerrontaan lapsille annettiin vapaat kädet.
Valmiista saduista ja kuvista koottiin satukirja, jonka nimeksi päätyi Elli aloittaa koulun. Yksi valmis teos postitettiin esikoulu Taikatakkiin ja yksi lähetettiin iltapäiväkerho Leppikseen kiitoksena projektiin osallistumisena.