BUSINESS POTENTIAL FOR AUGMENTED REALITY APPLICATIONS : Attitudes and concerns inside the focus groups consisting of JAMK students
Happonen, Ville; Oinonen, Ville (2013)
Happonen, Ville
Oinonen, Ville
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219324
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219324
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan Jyväskylän Ammattikorkeakoulun opiskelijoiden odotuksia, uskomuksia ja huolia Lisättyyn Todellisuuteen (Augmented Reality) liittyen. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää minkälaisia Lisätyn Todellisuuden sovelluksia nähdään potentiaalisina tulevaisuudessa. Lisäksi tavoitteena on ymmärtää minkälaisia huolia opiskelijoilla on kyseiseen teknologiaan ja sovelluksiin liittyen.
Teoreettinen viitekehys pohjautuu perusteelliseen Lisätyn Todellisuuden historian, nykyisen tilanteen ja tulevaisuuden läpikäymiseen. Lisäksi high tech-markkinoiden erityispiirteitä tarkastellaan tarkoin, jotta voidaan ymmärtää minkälaisessa ympäristössä tähän teknologiaan pohjautuvat tuotteet tulevat olemaan. Lukijalle kerrotaan myös tarkasti fokusryhmä-metodista ja sen käytöstä.
Tutkimus pohjautuu kvalitatiiviseen fokusryhmä-tutkimukseen. Huhtikuussa 2013 pidettiin neljä fokusryhmähaastattelua 22 ihmiselle. Osanottajina haastatteluissa oli suomalaisia ja kansainvälisiä opiskelijoita JAMK:sta.
Haastatteluissa kiinnostaviksi koettiin lisätyn todellisuuden-sovellukset, jotka tarjoavat lisäinformaatiota, opastavat käyttäjää tai auttavat käyttäjää muutoin, esimerkiksi tekemään ostopäätöksen. Opetuksellinen ja ammattillinen käyttö nähtiin kiinnostavana, uskottiin että tällä teknologialla olisi potentiaalia näillä alueilla. Sovellukset, jotka oltiin suunniteltu pelkästään viihdekäyttöön eivät herättäneet paljoa kiinnostusta osanottajissa. Tämänkaltaisten sovellusten käyttöiän epäiltiin olevan lyhyt.
Tulevaisuudessa tutkimuksia voitaisiin tehdä eri ikäryhmille, täten voitaisiin paremmin ymmärtää heidän näkemyksensä Lisätystä Todellisuudesta ja kuinka he näkevät sen tulevaisuuden olevan.
Teoreettinen viitekehys pohjautuu perusteelliseen Lisätyn Todellisuuden historian, nykyisen tilanteen ja tulevaisuuden läpikäymiseen. Lisäksi high tech-markkinoiden erityispiirteitä tarkastellaan tarkoin, jotta voidaan ymmärtää minkälaisessa ympäristössä tähän teknologiaan pohjautuvat tuotteet tulevat olemaan. Lukijalle kerrotaan myös tarkasti fokusryhmä-metodista ja sen käytöstä.
Tutkimus pohjautuu kvalitatiiviseen fokusryhmä-tutkimukseen. Huhtikuussa 2013 pidettiin neljä fokusryhmähaastattelua 22 ihmiselle. Osanottajina haastatteluissa oli suomalaisia ja kansainvälisiä opiskelijoita JAMK:sta.
Haastatteluissa kiinnostaviksi koettiin lisätyn todellisuuden-sovellukset, jotka tarjoavat lisäinformaatiota, opastavat käyttäjää tai auttavat käyttäjää muutoin, esimerkiksi tekemään ostopäätöksen. Opetuksellinen ja ammattillinen käyttö nähtiin kiinnostavana, uskottiin että tällä teknologialla olisi potentiaalia näillä alueilla. Sovellukset, jotka oltiin suunniteltu pelkästään viihdekäyttöön eivät herättäneet paljoa kiinnostusta osanottajissa. Tämänkaltaisten sovellusten käyttöiän epäiltiin olevan lyhyt.
Tulevaisuudessa tutkimuksia voitaisiin tehdä eri ikäryhmille, täten voitaisiin paremmin ymmärtää heidän näkemyksensä Lisätystä Todellisuudesta ja kuinka he näkevät sen tulevaisuuden olevan.