Liiketoiminnan ja jälleenmyynnin kehittäminen : opas parturi-kampaamoille
Heiskanen, Sari (2013)
Heiskanen, Sari
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718612
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112718612
Tiivistelmä
Suuret hiusalanketjut ovat yleistyneet ja niiden levikki on kasvanut viimeisen kymmenen vuoden aikana Suomessa. Ilmiö on lisännyt kilpailua ja etenkin tuotemyynnin osalta se on vaikuttanut pienyrittäjien motivaatioon. Kehittämistyön esiselvitykseksi tehtiin parturi-kampaajille viime kevään kysely, jossa selvitettiin, mitä mieltä alan ammattilaiset olivat tuotemyynnin menekistä tänä päivänä. Kyselyn lopputulosten perusteella alalla kaivattiin uusia ideoita tuotteiden hinnoitteluun, myyntiargumentteihin, katelaskentaan ja kampanjoiden rakentamiseen sekä vinkkejä, kuinka sitouttaa asiakas käyttämään liikkeen palveluita.
Kehittämistyö on jatkumoa teetetylle kyselylle. Sen tavoitteena oli tutkia, soveltaa ja jakaa tietoa parturi-kampaamon liiketoiminnan ja jälleenmyynnin kehittämisestä. Työn lopputuotos toteutettiin sähköisesti jaettavan oppaan muodossa. Ajatuksena on, että opasta voi muokata ja sitä on helppo jakaa. Tuotos pitää sisällään asiakaspalvelun, kilpailukyvyn, myyntitekniikoiden ja hinnoittelun tärkeitä osa-alueita. Jotta oppaasta on saatu mahdollisimman kevytrakenteinen, se pitää sisällään pohdintaa herättäviä kysymyksiä, käytännön esimerkkejä ja pienimuotoisia tehtäviä.
Kehittämistyön tuotoksena tehty opas on suunnattu ensisijaisesti jo olemassa oleville, motivoituneille ja kehittymishaluisille alan pienyrittäjille. Opas tarjoaa nykypäiväisiä liiketoiminnan kehittämisen malleja ja uudenlaisia näkökulmia tuotteiden jälleenmyymiseen. Sitä voidaan lisäksi hyödyntää alan ammatillisessa opetuksessa sekä soveltaa muissa hyvinvointialojen yrityksissä, kuten kauneushoitoloissa ja kylpylöissä. Toistaiseksi opas jää laatijan omaan käyttöön eikä sitä tässä vaiheessa julkaista.
Kehittämistyö on jatkumoa teetetylle kyselylle. Sen tavoitteena oli tutkia, soveltaa ja jakaa tietoa parturi-kampaamon liiketoiminnan ja jälleenmyynnin kehittämisestä. Työn lopputuotos toteutettiin sähköisesti jaettavan oppaan muodossa. Ajatuksena on, että opasta voi muokata ja sitä on helppo jakaa. Tuotos pitää sisällään asiakaspalvelun, kilpailukyvyn, myyntitekniikoiden ja hinnoittelun tärkeitä osa-alueita. Jotta oppaasta on saatu mahdollisimman kevytrakenteinen, se pitää sisällään pohdintaa herättäviä kysymyksiä, käytännön esimerkkejä ja pienimuotoisia tehtäviä.
Kehittämistyön tuotoksena tehty opas on suunnattu ensisijaisesti jo olemassa oleville, motivoituneille ja kehittymishaluisille alan pienyrittäjille. Opas tarjoaa nykypäiväisiä liiketoiminnan kehittämisen malleja ja uudenlaisia näkökulmia tuotteiden jälleenmyymiseen. Sitä voidaan lisäksi hyödyntää alan ammatillisessa opetuksessa sekä soveltaa muissa hyvinvointialojen yrityksissä, kuten kauneushoitoloissa ja kylpylöissä. Toistaiseksi opas jää laatijan omaan käyttöön eikä sitä tässä vaiheessa julkaista.