Suomen suurimpien pankkien imagotutkimus : talouskriisistä imagokriisi?
Nieminen, Tuulia (2013)
Nieminen, Tuulia
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112918946
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoiden näkemyksiä Nordean, OP–Pohjola-ryhmän ja Danske Bankin imagoista. Pankit ovat joutuneet Euroopan talouskriisin vuoksi tekemään monia toimia, joilla on ollut vaikutuksia niiden yrityskuviin. Tavoitteena olikin antaa kattava selvitys myös taustalla olleesta Euroopan talouskriisistä ja imagon teoriasta. Työn teoreettinen viitekehys perustui imagosta, maineesta ja brändistä kertovaan ammattikirjallisuuteen, Euroopan talouskriisistä kertovaan kirjallisuuteen sekä finanssialasta jo tehtyihin tutkimuksiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta ja aineistonkeruu toteutettiin Internet-kyselynä käyttäen Webropol- ohjelmaa. Tutkimuksen perusjoukkona olivat kaikki Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat. Tutkimuksen tulokset analysoitiin SPSS- tilasto-ohjelmalla ja tuloksia kuvaavia taulukoita tehtiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla.
Kyselyn tuloksista selvisi opiskelijoiden näkevän OP–Pohjola-ryhmän selvästi imagoltaan kilpailijoitaan vahvempana. Danske Bank oli puolestaan selkeästi heikoin ja vähiten tunnettu. OP– Pohjola-ryhmä voitti kilpailijansa lähes joka osa-alueella. Ristiintaulukoinnin avulla selvisi myös Nordean ja Danske Bankin asiakkaina olevien opiskelijoiden arvostavan OP–Pohjola-ryhmän korkealle.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta ja aineistonkeruu toteutettiin Internet-kyselynä käyttäen Webropol- ohjelmaa. Tutkimuksen perusjoukkona olivat kaikki Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat. Tutkimuksen tulokset analysoitiin SPSS- tilasto-ohjelmalla ja tuloksia kuvaavia taulukoita tehtiin Excel-taulukkolaskentaohjelmalla.
Kyselyn tuloksista selvisi opiskelijoiden näkevän OP–Pohjola-ryhmän selvästi imagoltaan kilpailijoitaan vahvempana. Danske Bank oli puolestaan selkeästi heikoin ja vähiten tunnettu. OP– Pohjola-ryhmä voitti kilpailijansa lähes joka osa-alueella. Ristiintaulukoinnin avulla selvisi myös Nordean ja Danske Bankin asiakkaina olevien opiskelijoiden arvostavan OP–Pohjola-ryhmän korkealle.