Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kansainvälisyys AMK-opinnoissa : Pedagoginen näkökulma

Tossavainen, Päivi (2008)

 
Avaa tiedosto
tossavainenpaivi.pdf (423.9Kt)
Lataukset: 


Tossavainen, Päivi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200809223210
Tiivistelmä
Suomessa keskustelu kansainvälisyydestä korkeakouluopinnoissa on aktiivista. Korkeakoulujen kansainvälistyminen määritellään kolmeen osa-alueeseen, joita ovat liikkuvuus, monikulttuurisuus ja verkottuminen.

Kansainvälisten hankkeiden keskeisenä haasteena on niihin liittyvien prosessien hallinta. Systemaattinen tapa toimia lisää kansainvälisten hankkeiden mahdollisuuksia onnistua laadullisesti paremmin. Kansainvälisyys ei tulisi olla erillinen itseisarvo vaan integroitu osana muuhun opetukseen ja oppimiseen. Myöskään pedagogisia näkökulmia ei ole otettu riittävästi huomioon kansainvälisessä toiminnassa. Siksi tässä kehittämis-hankkeessa pyritään kehittämään malli kansainvälisen toiminnan parantamiseksi korkeakouluopetuksessa pedagogista näkökulmaa painottaen.

Helsingin ammattikorkeakoulu Stadian tuotantotalouden koulutusohjelma on toiminnallisena kohteena tässä kehittämishankkeessa. Koska kansainvälistä toimintaa voidaan tarkastella sangen laaja-alaisesti, on tässä kehittämishankkeessa suoritettu joitain rajauksia. Ulkopuolelle rajataan kansainväliset ja/ tai englannin kieliset tutkinnot, kansainvälinen opiskelijavaihto ja kansainvälinen työharjoittelu sekä kulttuurikysymykset ja kustannukset. Tämän kehittämishankkeen tuloksena ehdotetaan kansainvälisyyden konseptuaalista mallia kansainvälistymisen institutionaalisen tason saavuttamiseksi. Sen kolme keskeistä integroitavaa elementtiä ovat 1) pedagogiikka (opetus ja oppiminen) 2) operatiiviset järjestelyt (käytännön järjestelyt) ja 3) päätöksenteko ja rahoitus (strategiat, sopimukset, budjetit). Pedagogisen näkökulman korostaminen kansainvälisessä toiminnassa voi luoda oppilaitokselle hyvän lähtökohdan erottua kasvavasta kansainvälisten toimijoiden joukosta.

Tutkimus on tehty kevään 2008 aikana. Kehittämishanke toteutettiin tapauskuvauksena.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste