TAPAUSTUTKIMUS: LASTENKOTI NUOREN JA OHJAAJAN KOKEMUKSIA PSYKOFYYSISTÄHARJOITTEISTA
Portimo, Karoliina (2013)
Portimo, Karoliina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219364
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219364
Tiivistelmä
Lähes päivittäin kuullee lasten henkisestä pahoinvoinnista. Lasten henkinen pahoinvointi näkyy yli 20 vuotta nousussa olleista lastensuojelun asiakasmääristä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää pystytäänkö psykofyysisillä harjoitteilla vaikuttamaan lastenkotinuoren mielialaan ja vuorovaikutukseen, neuvoa ohjaajalle miten psykofyysisiä harjoitteita ohjataan sekä koota ohjaajan kanssa harjoitevihko toimivista harjoitteista. Tutkimuksen tarkoituksena oli antaa nuorelle ja ohjaajalle kokemuksia psykofyysisistä harjoitteista sekä kokemusten ja harjoitevihkon kautta soveltaa harjoitteita lastenkodin arkeen.
Opinnäytetyö on osa SomeBody – toimintamallia, minkä tarkoituksena on tukea syrjäytymisvaarassa olevien nuorten minäkuvaa ja kehotietoisuutta.
Kahdeksan viikon harjoitejakso tutkimuksesta toteutettiin keväällä 2013. Psykofyysisiin harjoituksiin osallistui nuori ja ohjaaja. Ohjaaja sai osallistumalla harjoituksiin kokemuksia, miltä harjoitukset tuntuvat ja miten niitä tulee ohjata, lisäksi hän toimi nuorelle tukena sekä rohkaisijana harjoitejaksolla. Harjoitteiden tulokset arvioitiin fiilismittarilla, havainnoinnilla, nuoren avoimella haastattelulla ja ohjaajan avoimilla kyselyillä. Harjoitejaksolla psykofyysiset harjoitteidenvaikutukset koettiin positiivisiksi somaattisesti ja psyykkisesti oireilevalle nuorelle. Positiiviset vaikutukset näkyivät harjoitekerroilla nuoren mielialan nousemisena, nuoren sosiaalistentaitojen parantumisella muihin nuoriin, nuoren luottamuksen parantumisella aikuisiin sekä rentoutumisharjoitteiden levollisena vaikutuksena nuoreen. Ohjaajan sisäisti psykofyysisten harjoitteiden tavoitteet ja niiden ohjaamisen sekä harjoitevihkon harjoitteiden soveltamisidean lastenkodin arkeen.
Jatkossa olisi mielenkiintoista tehdä tähän lastenkotiin seurantakysely, jossa selvitettäisiin psykofyysisten harjoitteiden vaikutusta lapsiin ja havainnoitaisiin miten harjoitteita ohjataan.
Opinnäytetyö on osa SomeBody – toimintamallia, minkä tarkoituksena on tukea syrjäytymisvaarassa olevien nuorten minäkuvaa ja kehotietoisuutta.
Kahdeksan viikon harjoitejakso tutkimuksesta toteutettiin keväällä 2013. Psykofyysisiin harjoituksiin osallistui nuori ja ohjaaja. Ohjaaja sai osallistumalla harjoituksiin kokemuksia, miltä harjoitukset tuntuvat ja miten niitä tulee ohjata, lisäksi hän toimi nuorelle tukena sekä rohkaisijana harjoitejaksolla. Harjoitteiden tulokset arvioitiin fiilismittarilla, havainnoinnilla, nuoren avoimella haastattelulla ja ohjaajan avoimilla kyselyillä. Harjoitejaksolla psykofyysiset harjoitteidenvaikutukset koettiin positiivisiksi somaattisesti ja psyykkisesti oireilevalle nuorelle. Positiiviset vaikutukset näkyivät harjoitekerroilla nuoren mielialan nousemisena, nuoren sosiaalistentaitojen parantumisella muihin nuoriin, nuoren luottamuksen parantumisella aikuisiin sekä rentoutumisharjoitteiden levollisena vaikutuksena nuoreen. Ohjaajan sisäisti psykofyysisten harjoitteiden tavoitteet ja niiden ohjaamisen sekä harjoitevihkon harjoitteiden soveltamisidean lastenkodin arkeen.
Jatkossa olisi mielenkiintoista tehdä tähän lastenkotiin seurantakysely, jossa selvitettäisiin psykofyysisten harjoitteiden vaikutusta lapsiin ja havainnoitaisiin miten harjoitteita ohjataan.