Matematiikan opetuksen integroiminen ammattiaineiden yhteyteen ammatillisessaoppilaitoksessa
Sivula, Rami (2013)
Sivula, Rami
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319544
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319544
Tiivistelmä
Matematiikan oppimisen vaikeuden on havaittu aiheuttavan ammattiopintojen keskeytymistä tai opintojen pitkittymistä (Hakkarainen, Holopainen & Savolainen 2013). Motivaation puutteesta tai oppimisvaikeuksista johtuvat matematiikan ongelmat ovat yleisiä. Kehittämishankkeessa tarkasteltiin matematiikan integroimista ammattiopintojen yhteyteen. Integroinnilla on tarkoitus parantaa opiskelijoiden opintojen etenemistä, jatkokoulutus mahdollisuuksia ja työllistymistä (Hakkarainen ym. 2013). Tässä työssä tutkittiin oppimisvaikeuksia lähdekirjallisuuden kautta. Pyrittiin löytämään erilaisia vaihtoehtoja integroinnin toteuttamiseksi. Lisäksi tutustuttiin muiden oppilaitosten integrointimalleihin.
Kehittämishankkeen tuloksena päädyttiin suosittelemaan jatkopohdintojen pohjaksi Sastamalan koulutuskuntayhtymän integrointimallia, kuitenkin oman oppilaitoksen erityispiirteet huomioiden. Ammattiaineen ja matematiikan opettajien välinen samanaikaisopettajuus todettiin hyväksi integroinnin malliksi. Lisäksi jotkut matematiikan osat ehdotettiin opetettavaksi erillisesti kuitenkin yhteiseen suunnitteluun tukeutuen.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että ammattiaineiden ja matematiikan integrointi ei ole helppoa, eikä aina yksiselitteisesti paras vaihtoehto. Toisaalta nähtiin myös tarve muuttaa olemassa olevaa matematiikan opetuksen mallia. Oppilaitoksen tuloksellisuustavoitteet ja nuorisotakuu velvoittavat toimimaan matematiikan paremman oppimisen puolesta.
Kehittämishankkeen tuloksena päädyttiin suosittelemaan jatkopohdintojen pohjaksi Sastamalan koulutuskuntayhtymän integrointimallia, kuitenkin oman oppilaitoksen erityispiirteet huomioiden. Ammattiaineen ja matematiikan opettajien välinen samanaikaisopettajuus todettiin hyväksi integroinnin malliksi. Lisäksi jotkut matematiikan osat ehdotettiin opetettavaksi erillisesti kuitenkin yhteiseen suunnitteluun tukeutuen.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että ammattiaineiden ja matematiikan integrointi ei ole helppoa, eikä aina yksiselitteisesti paras vaihtoehto. Toisaalta nähtiin myös tarve muuttaa olemassa olevaa matematiikan opetuksen mallia. Oppilaitoksen tuloksellisuustavoitteet ja nuorisotakuu velvoittavat toimimaan matematiikan paremman oppimisen puolesta.