Asiakastutkimus Serlachius-museoille : Individuaalikävijöiden profilointi kesäkaudella 2012
Källi, Teemu (2013)
Källi, Teemu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013112818767
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä Serlachius-museoiden individuaalikävijöiden taustatietoja ja laatia niiden pohjalta individuaalikävijän kävijäprofiili. Tutkimusaineistoa kerättiin vierailijoilta kesäsesonkiaikana 1.6.-31.8.2012. Tiedonkeruumenetelmänä käytettiin kyselylomakkeita ja sen lisäksi kävijöitä haastateltiin. Tutkimus toteutettiin yhdessä Serlachius-museoiden kehittämispäällikkö Päivi Viherkosken kanssa.
Serlachius-museot eli Taidemuseo Gösta sekä Gustaf ovat laatineet useita asiakastyytyväisyyskyselyitä ja olleet osallisena kansallisissa vertailututkimuksissa. Silti kesäkävijöiden profilointiin soveltuvia taustatietoja on kerätty vähän.
Tavoitteena oli saada vähintään 100 vastausta molemmista museoista. Tutkimusaineisto kerättiin kesäsesonkikaudella, jotta saataisiin tietoa juuri kesälomamatkailijoista. Tutkimus oli sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Serlachius-museo Gustafissa kerättiin 113 vastausta ja Taidemuseo Göstassa 90 vastausta. Kyselylomakkeen toiselle puolelle oli mahdollista jättää yhteystiedot ja osallistua arvontaan. Tällä tavalla kerättiin 131 henkilön yhteystiedot. Tietojenkäsittelyssä käytettiin Spss-tietojenkäsittelyohjelmaa sekä taulukkolaskentaohjelma Exceliä.
Tutkimustulosten perusteella keskimääräinen museovieras on 35-60 –vuotias parisuhteessa oleva työssäkäyvä kaupunkilaisnainen, joka käy eri museoissa muutaman kerran vuodessa. Hän tulee omalla henkilöautolla Mänttä-Vilppulaan ja museoihin nähdäkseen Suomen taiteen kultakauden taidetta. Hän on kuullut museoista tuttaviltaan ja lisätietoja hän on etsinyt internetissä. Serlachius-museoiden mainoksia hän on nähnyt eri sanomalehdissä.
Myös asiakaspalautetta kerättiin tutkimuksen ohessa. Mieleenpainuvinta ja parasta Serlachius-museoissa oli Taidemuseo Gösta ja sen sisältämä Suomen taiteen kultakauden taide. Myös näyttelyjen toteutusta, arkkitehtuuria ja asiakaspalvelua arvostettiin. Kaupunkiopasteet, ruokapalvelujen aukioloajat ja Mänttä-Vilppulan vaikea sijainti saivat kritiikkiä. Kun vertailtiin miesten ja naisten vastauksia keskenään, ei eroja juuri ollut.
Serlachius-museot eli Taidemuseo Gösta sekä Gustaf ovat laatineet useita asiakastyytyväisyyskyselyitä ja olleet osallisena kansallisissa vertailututkimuksissa. Silti kesäkävijöiden profilointiin soveltuvia taustatietoja on kerätty vähän.
Tavoitteena oli saada vähintään 100 vastausta molemmista museoista. Tutkimusaineisto kerättiin kesäsesonkikaudella, jotta saataisiin tietoa juuri kesälomamatkailijoista. Tutkimus oli sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Serlachius-museo Gustafissa kerättiin 113 vastausta ja Taidemuseo Göstassa 90 vastausta. Kyselylomakkeen toiselle puolelle oli mahdollista jättää yhteystiedot ja osallistua arvontaan. Tällä tavalla kerättiin 131 henkilön yhteystiedot. Tietojenkäsittelyssä käytettiin Spss-tietojenkäsittelyohjelmaa sekä taulukkolaskentaohjelma Exceliä.
Tutkimustulosten perusteella keskimääräinen museovieras on 35-60 –vuotias parisuhteessa oleva työssäkäyvä kaupunkilaisnainen, joka käy eri museoissa muutaman kerran vuodessa. Hän tulee omalla henkilöautolla Mänttä-Vilppulaan ja museoihin nähdäkseen Suomen taiteen kultakauden taidetta. Hän on kuullut museoista tuttaviltaan ja lisätietoja hän on etsinyt internetissä. Serlachius-museoiden mainoksia hän on nähnyt eri sanomalehdissä.
Myös asiakaspalautetta kerättiin tutkimuksen ohessa. Mieleenpainuvinta ja parasta Serlachius-museoissa oli Taidemuseo Gösta ja sen sisältämä Suomen taiteen kultakauden taide. Myös näyttelyjen toteutusta, arkkitehtuuria ja asiakaspalvelua arvostettiin. Kaupunkiopasteet, ruokapalvelujen aukioloajat ja Mänttä-Vilppulan vaikea sijainti saivat kritiikkiä. Kun vertailtiin miesten ja naisten vastauksia keskenään, ei eroja juuri ollut.