Asiakastyytyväisyys Keilaamossa : Keilaamo Glow Bar & Restaurant Oy
Lehmussaari, Tommi (2013)
Lehmussaari, Tommi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319763
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319763
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on asiakastyytyväisyystutkimus Keilaamo Glow Bar & Restaurant Oy:ssä. Työn tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden mielipiteitä Keilaamon palveluista, henkilökunnan toiminnasta sekä tuotteista. Saatujen tulosten perusteella Keilaamon toimintaa sekä palveluita pyritään parantamaan vastaamaan paremmin asiakkaiden tarpeita ja toiveita.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena strukturoiduilla kysymyksillä ja yhdellä täysin avoimella kysymyksellä, jossa asiakkailta pyydettiin parannusehdotuksia sekä vapaata palautetta. Tutkimukseen saivat osallistua kaikki Keilaamossa käyneet asiakkaat kahden viikon aikana syys-lokakuun vaihteessa 2013.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee asiakastyytyväisyyttä, asiakassuhdetta ja asiakasuskollisuutta, asiakassuhteen vaiheita, asiakastyytyväisyystutkimuksen teoriaa, asiakastyytyväisyyttä tuottavia asioita sekä erilaisia palvelutilanteita.
Tutkimustulosten perusteella Keilaamon asiakkaiden tyytyväisyyttä voidaan pitää hyvänä. Suurin osa asiakkaista antoi palvelua ja tyytyväisyyttä koskevien kysymysten vastauksiksi hyvä tai kiitettävä. Tutkimuksessa löytyi myös parannettavia asioita, joita ovat esimerkiksi yleinen siisteys ja juomavalikoima. Näitä asioita tulee kehittää, jotta Keilaamo on entistä kilpailukykyisempi ja asiakkaat ovat edelleen tyytyväisiä.
Tutkimuksessa selvitettiin myös asiakkaiden taustatietoja, joita voidaan myös hyödyn-tää asiakasmarkkinoinnissa tulevaisuudessa. Esimerkiksi Keilaamoa seurasi Facebookissa vain 21% asiakkaista. Vastanneista 72% oli miehiä ja kävijöistä 50% oli 18-29 vuotiaita. Tutkimuksesta ilmeni myös, että asiakkaat käyttävät montaa eri Keilaamon palvelua samalla käynnillä. Palveluvaihtoehtoina olivat keilaus, baari, ravintola ja biljardi. 38% vastanneista käytti jopa kolmea eri palvelua samalla käynnillä. Vastauksia kertyi kahdessa viikossa 47 kappaletta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena strukturoiduilla kysymyksillä ja yhdellä täysin avoimella kysymyksellä, jossa asiakkailta pyydettiin parannusehdotuksia sekä vapaata palautetta. Tutkimukseen saivat osallistua kaikki Keilaamossa käyneet asiakkaat kahden viikon aikana syys-lokakuun vaihteessa 2013.
Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee asiakastyytyväisyyttä, asiakassuhdetta ja asiakasuskollisuutta, asiakassuhteen vaiheita, asiakastyytyväisyystutkimuksen teoriaa, asiakastyytyväisyyttä tuottavia asioita sekä erilaisia palvelutilanteita.
Tutkimustulosten perusteella Keilaamon asiakkaiden tyytyväisyyttä voidaan pitää hyvänä. Suurin osa asiakkaista antoi palvelua ja tyytyväisyyttä koskevien kysymysten vastauksiksi hyvä tai kiitettävä. Tutkimuksessa löytyi myös parannettavia asioita, joita ovat esimerkiksi yleinen siisteys ja juomavalikoima. Näitä asioita tulee kehittää, jotta Keilaamo on entistä kilpailukykyisempi ja asiakkaat ovat edelleen tyytyväisiä.
Tutkimuksessa selvitettiin myös asiakkaiden taustatietoja, joita voidaan myös hyödyn-tää asiakasmarkkinoinnissa tulevaisuudessa. Esimerkiksi Keilaamoa seurasi Facebookissa vain 21% asiakkaista. Vastanneista 72% oli miehiä ja kävijöistä 50% oli 18-29 vuotiaita. Tutkimuksesta ilmeni myös, että asiakkaat käyttävät montaa eri Keilaamon palvelua samalla käynnillä. Palveluvaihtoehtoina olivat keilaus, baari, ravintola ja biljardi. 38% vastanneista käytti jopa kolmea eri palvelua samalla käynnillä. Vastauksia kertyi kahdessa viikossa 47 kappaletta.
