Lossiranta hotellien laatukäsikirjat henkilökunnalle ja asiakkaille
Huovinen, Daniela; Jääskeläinen, Emma (2013)
Huovinen, Daniela
Jääskeläinen, Emma
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219419
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120219419
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Chree Oy. Yritys sijaitsee Savonlinnassa ja siihen kuuluu kaksi boutique-hotellia, jotka ovat Lossiranta Lodge ja Tavis Inn. Molemmat sijaitsevat Kyrönsalmen rannalla, Olavinlinnan läheisyydessä. Lossiranta hotelleissa on yhteensä 38 vuodepaikkaa. Työntekijöitä yrityksessä on ympärivuotisesti kaksi, mutta kesäisin määrä voi kasvaa jopa kymmenellä.
Tavoitteenamme oli kartoittaa yrityksen toiminta-ajatusta laadun, kestävän kehityksen sekä turvallisuuden näkökulmasta ja laatia tämän pohjalta toimivat laatukäsikirjat henkilökunnalle ja asiakkaille. Henkilökunnan käsikirjan on tarkoitus selventää yrityksen filosofiaa niin, että uusien työntekijöiden on helpompi omaksua yrityksen arvot ja toimintatavat. Asiakkaille suunnattu käsikirja sisältää tärkeimmät pääkohdat ja ohjeet liittyen laatuun, kestävään kehitykseen ja turvallisuuteen. Näin asiakkaat saavat selkeämmän käsityksen yrityksen periaatteista.
Tutkimusmenetelmiksi valitsimme kvalitatiivisen eli laadullisen menetelmän. Käytimme opinnäytetyössämme teemahaastattelua, kyselyä ja havainnointia. Laadimme haastattelulomakkeen, jossa esitettiin kysymyksiä kaikista kolmesta edellä mainitusta osa-alueesta sekä hotellien perustiedoista. Kysymykset esitimme yrityksen toimitusjohtajalle ja yhdelle työntekijälle. Tämän lisäksi teimme kyselyn perehdytystilaisuuteen osallistuville kesätyöntekijöille. Havainnoimme yrityksen toimintaa kevään 2013 aikana niin, että käytimme osallistuvaa havainnointia sekä havainnointia ilman varsinaista osallistumista.
Haastattelun pohjalta selvisi, millainen on yrityksen tilanne tällä hetkellä ja miten he haluaisivat kehittyä. Havainnoinnin avulla vahvistimme tätä käsitystä. Kyselyn keskeisin tulos oli, se että perehdytyksessä kiinnitettiin eniten huomiota laadukkaaseen asiakaspalveluun ja ympäristöystävällisyyteen. Esitimme yritykselle kehitysehdotuksia liittyen kestävään kehitykseen ja filosofian esille tuomiseen markkinoinnissa. Lopputuloksena oli että saimme laadittua yritykselle kaksi laatukäsikirjaa, joita se voi hyödyntää toiminnassaan.
Tavoitteenamme oli kartoittaa yrityksen toiminta-ajatusta laadun, kestävän kehityksen sekä turvallisuuden näkökulmasta ja laatia tämän pohjalta toimivat laatukäsikirjat henkilökunnalle ja asiakkaille. Henkilökunnan käsikirjan on tarkoitus selventää yrityksen filosofiaa niin, että uusien työntekijöiden on helpompi omaksua yrityksen arvot ja toimintatavat. Asiakkaille suunnattu käsikirja sisältää tärkeimmät pääkohdat ja ohjeet liittyen laatuun, kestävään kehitykseen ja turvallisuuteen. Näin asiakkaat saavat selkeämmän käsityksen yrityksen periaatteista.
Tutkimusmenetelmiksi valitsimme kvalitatiivisen eli laadullisen menetelmän. Käytimme opinnäytetyössämme teemahaastattelua, kyselyä ja havainnointia. Laadimme haastattelulomakkeen, jossa esitettiin kysymyksiä kaikista kolmesta edellä mainitusta osa-alueesta sekä hotellien perustiedoista. Kysymykset esitimme yrityksen toimitusjohtajalle ja yhdelle työntekijälle. Tämän lisäksi teimme kyselyn perehdytystilaisuuteen osallistuville kesätyöntekijöille. Havainnoimme yrityksen toimintaa kevään 2013 aikana niin, että käytimme osallistuvaa havainnointia sekä havainnointia ilman varsinaista osallistumista.
Haastattelun pohjalta selvisi, millainen on yrityksen tilanne tällä hetkellä ja miten he haluaisivat kehittyä. Havainnoinnin avulla vahvistimme tätä käsitystä. Kyselyn keskeisin tulos oli, se että perehdytyksessä kiinnitettiin eniten huomiota laadukkaaseen asiakaspalveluun ja ympäristöystävällisyyteen. Esitimme yritykselle kehitysehdotuksia liittyen kestävään kehitykseen ja filosofian esille tuomiseen markkinoinnissa. Lopputuloksena oli että saimme laadittua yritykselle kaksi laatukäsikirjaa, joita se voi hyödyntää toiminnassaan.