Myynnin, markkinoinnin ja viestinnän välisen yhteistyön kehittäminen
Salenius, Elsi (2013)
Salenius, Elsi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319774
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319774
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty vuonna 2013 osana HAAGA-HELIA:n teemaryhmää, jonka aiheena on myynnin, markkinoinnin ja viestinnän yhteistyön kehittäminen. Työn toimeksiantajana on toiminut Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset SMKJ ry, joka on myynnin, markkinoinnin ja oston edunvalvonta- ja palvelujärjestö.
Teemaryhmässä on tehty vuosina 2011–2013 opinnäytetöinä kolme kyselytutkimusta sekä viisi haastattelututkimusta myynnin, markkinoinnin ja viestinnän kehittämiseen liittyen. Tutkimukset on jaettu käsittelemään aina kahta toimintoa kerrallaan: myyntiä ja markkinointia, markkinointia ja viestintää sekä viestintää ja myyntiä. Tämän työn tar-koituksena on käsitellä kaikkia kolmea toimintoa kerrallaan sekä koota jo saadut tutkimustulokset yhdeksi kokonaisuudeksi, jotta tuloksia olisi helpompi hyödyntää. Koska kyselytutkimuksista on jo tehty koontitutkimus vuonna 2012, käsittelen enimmäkseen haastattelututkimusten tuloksia.
Tavoitteena on selvittää, minkälaista toimintojen yhteistyö on tutkimushetkellä suomalaisissa yrityksissä ja miten sitä voisi parhaiten kehittää. Tarkoituksena on saada erityisesti konkreettisia kehitysehdotuksia toimintojen yhteistyön parantamiseksi. Toimeksiantaja voi hyödyntää työn tuloksia koulutuksissaan sekä jakaessaan tietoa jäsenilleen.
Työn viitekehyksessä käsitellään myynnin, markkinoinnin ja viestinnän rooleja yrityksen liiketoiminnassa sekä niiden yhteistyötä. Työssä käydään myös läpi mitä haasteita integ-raatioon siirtymiseen liittyy ja mikä on johdon rooli.
Tutkimusten mukaan toimintojen välisessä yhteistyössä on vielä paljon kehitettävää. Eri toimintojen yhteistyössä ei löytynyt huomattavia eroja. Työntekijät olivat itse halukkaita vaikuttamaan yhteistyön kehittämiseen ja he kokivat voivansa vaikuttaa siihen omalla avoimuudellaan ja aktiivisuudellaan. Suurimpana haasteena yhteistyön kannalta nähtiin toisten työntekijöiden vastuualueiden ja tehtävien huono tuntemus. Jotta toiminnot saataisiin yhdistettyä, tarvitaan selkeitä toimintamalleja, toimintojen vastuu- ja tehtäväalueiden selkeyttämistä, yhteisiä tavoitteita sekä avoin työyhteisö.
Teemaryhmässä on tehty vuosina 2011–2013 opinnäytetöinä kolme kyselytutkimusta sekä viisi haastattelututkimusta myynnin, markkinoinnin ja viestinnän kehittämiseen liittyen. Tutkimukset on jaettu käsittelemään aina kahta toimintoa kerrallaan: myyntiä ja markkinointia, markkinointia ja viestintää sekä viestintää ja myyntiä. Tämän työn tar-koituksena on käsitellä kaikkia kolmea toimintoa kerrallaan sekä koota jo saadut tutkimustulokset yhdeksi kokonaisuudeksi, jotta tuloksia olisi helpompi hyödyntää. Koska kyselytutkimuksista on jo tehty koontitutkimus vuonna 2012, käsittelen enimmäkseen haastattelututkimusten tuloksia.
Tavoitteena on selvittää, minkälaista toimintojen yhteistyö on tutkimushetkellä suomalaisissa yrityksissä ja miten sitä voisi parhaiten kehittää. Tarkoituksena on saada erityisesti konkreettisia kehitysehdotuksia toimintojen yhteistyön parantamiseksi. Toimeksiantaja voi hyödyntää työn tuloksia koulutuksissaan sekä jakaessaan tietoa jäsenilleen.
Työn viitekehyksessä käsitellään myynnin, markkinoinnin ja viestinnän rooleja yrityksen liiketoiminnassa sekä niiden yhteistyötä. Työssä käydään myös läpi mitä haasteita integ-raatioon siirtymiseen liittyy ja mikä on johdon rooli.
Tutkimusten mukaan toimintojen välisessä yhteistyössä on vielä paljon kehitettävää. Eri toimintojen yhteistyössä ei löytynyt huomattavia eroja. Työntekijät olivat itse halukkaita vaikuttamaan yhteistyön kehittämiseen ja he kokivat voivansa vaikuttaa siihen omalla avoimuudellaan ja aktiivisuudellaan. Suurimpana haasteena yhteistyön kannalta nähtiin toisten työntekijöiden vastuualueiden ja tehtävien huono tuntemus. Jotta toiminnot saataisiin yhdistettyä, tarvitaan selkeitä toimintamalleja, toimintojen vastuu- ja tehtäväalueiden selkeyttämistä, yhteisiä tavoitteita sekä avoin työyhteisö.