Opiskelijayhdistystoiminnan kehittäminen : Hallituksen uusien toimijoiden perehdyttäminen
Tulokas, Juho (2013)
Tulokas, Juho
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319792
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013120319792
Tiivistelmä
Kehittämistyöni tavoite on parantaa opiskelijayhdistyksen hallituksen toimintaa. Kehittämisen kohteena on hallituksen uusien toimijoiden perehdyttäminen. Kehitys tapahtuu nimenomaan hallituksen perehdyttämismenetelmissä ja tehostaa siten koko yhdistyksen toimintaa.
Mikkelin tradenomiopiskelijat ry (MTO ry) on Mikkelin ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijoiden oma koulutusalajärjestö. Yhdistys toimii Tradenomiopiskelijaliitto TROL ry:n paikallisjärjestönä tuottaen jäsenilleen sekä itse että liiton kautta eri etuuksia, muun muassa koulutuspoliittista edunvalvontaa.
Lähestymistapa kehittämistyössäni on tapaustutkimus. Kehittämistyön aineisto on hankittu ryhmähaastattelulla, sähköpostihaastattelulla ja teemahaastattelulla. Lisäksi käytin omia havaintojani toimiessani MTO ry:ssä. Lähetin puolistrukturoidut kysymykset sähköpostitse kolmelle eri opiskelijayhdistyksissä toimivalle puheenjohtajalle ja teemana oli uusien toimijoiden perehdyttäminen ja sen kehittäminen. Ryhmähaastattelumenetelmänä mukailin Torfinn Slåenin luomaa IdePro-tekniikkaa ja kohderyhmänä oli vuoden 2013 MTO ry:n hallitus. Kävimme myös oman keskustelun perehdyttämisen tarpeesta taloudenhoitokysymyksissä MTO ry:n puheenjohtajan kanssa.
Tunnistin työssä uusien toimijoiden perehdyttämiseen liittyvät ongelmat opiskelijayhdistyksessä. Ongelmien eliminoinnin lopputuloksena syntyi kolmiosainen toimintamalli. Malli koostuu tehtävälistasta, koko päivän kestävästä koulutuksesta ja vuosikellosta. Tehtävälista tukee koulutuspäivää, jolloin perehdytään kaikkiin yhdistystoiminnan käytännön asioihini. Vuosikello on hallituksen opas ja työväline muistuttamaan eri lakisääteisten ja käytännön asioiden toteuttamisesta.
Hallitustyöskentelyn sujuvuuden varmistamiseksi tulee yhdistyksellä olla perehdyttämissuunnitelma. Ei ole kuitenkaan olemassa yhtä ja ainoata konseptia uusien toimijoiden perehdyttämiseen. Työni tulos on kuitenkin hyvä suuntaa antava malli, ei pelkästään MTO ry:n tai jonkin muun tradenomiopiskelijayhdistyksen käyttöön, vaan sitä voidaan soveltaa yhdistysten käyttöön alaan katsomatta opiskelijakentän ulkopuolellekin.
Mikkelin tradenomiopiskelijat ry (MTO ry) on Mikkelin ammattikorkeakoulun tradenomiopiskelijoiden oma koulutusalajärjestö. Yhdistys toimii Tradenomiopiskelijaliitto TROL ry:n paikallisjärjestönä tuottaen jäsenilleen sekä itse että liiton kautta eri etuuksia, muun muassa koulutuspoliittista edunvalvontaa.
Lähestymistapa kehittämistyössäni on tapaustutkimus. Kehittämistyön aineisto on hankittu ryhmähaastattelulla, sähköpostihaastattelulla ja teemahaastattelulla. Lisäksi käytin omia havaintojani toimiessani MTO ry:ssä. Lähetin puolistrukturoidut kysymykset sähköpostitse kolmelle eri opiskelijayhdistyksissä toimivalle puheenjohtajalle ja teemana oli uusien toimijoiden perehdyttäminen ja sen kehittäminen. Ryhmähaastattelumenetelmänä mukailin Torfinn Slåenin luomaa IdePro-tekniikkaa ja kohderyhmänä oli vuoden 2013 MTO ry:n hallitus. Kävimme myös oman keskustelun perehdyttämisen tarpeesta taloudenhoitokysymyksissä MTO ry:n puheenjohtajan kanssa.
Tunnistin työssä uusien toimijoiden perehdyttämiseen liittyvät ongelmat opiskelijayhdistyksessä. Ongelmien eliminoinnin lopputuloksena syntyi kolmiosainen toimintamalli. Malli koostuu tehtävälistasta, koko päivän kestävästä koulutuksesta ja vuosikellosta. Tehtävälista tukee koulutuspäivää, jolloin perehdytään kaikkiin yhdistystoiminnan käytännön asioihini. Vuosikello on hallituksen opas ja työväline muistuttamaan eri lakisääteisten ja käytännön asioiden toteuttamisesta.
Hallitustyöskentelyn sujuvuuden varmistamiseksi tulee yhdistyksellä olla perehdyttämissuunnitelma. Ei ole kuitenkaan olemassa yhtä ja ainoata konseptia uusien toimijoiden perehdyttämiseen. Työni tulos on kuitenkin hyvä suuntaa antava malli, ei pelkästään MTO ry:n tai jonkin muun tradenomiopiskelijayhdistyksen käyttöön, vaan sitä voidaan soveltaa yhdistysten käyttöön alaan katsomatta opiskelijakentän ulkopuolellekin.